fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zadania

Kontakt z gminą przez internet

Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński
Zakładając profil w Internecie, można np. wymienić prawo jazdy czy wystąpić o becikowe. Urzędy muszą przygotować elektroniczne dokumenty
Od dziś można załatwić wiele spraw administracyjnych bez wychodzenia z domu. – Wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu – mówił na poniedziałkowej konferencji poświęconej programowi ePUAP Jerzy Miller, minister spraw wewnętrznych i administracji. – Trzeba założyć profil zaufany na portalu ePUAP i potwierdzić go w wybranym przez siebie urzędzie – wyjaśniał.

Bezpłatny podpis dla każdego

Obecnie działają 564 punkty, w których potwierdzenie wniosku o założenie profilu zaufanego jest możliwe. Są to m.in. urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie oraz ich delegatury, oddziały ZUS, a także konsulaty. Istnieje również możliwość potwierdzenia danych profilowych w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Ale tylko tych, które zdecydują się takie usługi świadczyć.
Do potwierdzenia danych profilu zaufanego w urzędzie konieczny jest dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty lub paszport.

Ważny przez trzy lata

Profil Zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Jest ważny przez trzy lata. Aby przedłużyć jego ważność, nie trzeba zgłaszać się do urzędu osobiście. Wystarczy elektroniczny wniosek.
– Z wykorzystaniem profilu zaufanego będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych: złożyć wniosek o becikowe, wyrobić sobie wtórnik prawa jazdy, wystąpić o stypendium szkolne, zasiłek z pomocy społecznej, dokonać wpisu do
ewidencji działalności gospodarczej czy dopisać się do spisu wyborców – wyjaśnia Piotr Kołodziejczyk, podsekretarza stanu w MSWiA. – Są to sprawy, które ze swej istoty mogą być załatwione drogą elektroniczną. Aby załatwić inne sprawy, np. uzyskać pozwolenie na budowę, trzeba będzie udać się do urzędu osobiście, a to ze względu na konieczność przedłożenia dużej ilości niezbędnych dokumentów – dodaje Kołodziejczyk.
Posługiwanie się profilem zaufanym jest bardzo proste. Nie wymaga korzystania ze specjalistycznych urządzeń, np. czytników kart.
– Zasady działania profilu zaufanego przypominają te, z którymi na co dzień spotykają się klienci banków działających w Internecie – wyjaśnia Tomasz Rakoczy z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

Wszystko w rękach urzędników

Zakres spraw, które obywatel będzie mógł załatwić z wykorzystaniem platformy ePUAP, zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania urzędów. Konieczne jest bowiem stworzenie np. elektronicznych wersji wniosków. – Ministerstwo nie zamierza, przynajmniej na razie, opracowywać własnych – mówi minister Jerzy Miller. – Ich przygotowanie pozostawiamy urzędom gmin czy starostwom powiatowym. MSWiA ma możliwość narzucenia swoich formularzy elektronicznych, ale takie rozwiązanie traktujemy jako ostateczność – wskazuje.
W praktyce oznacza to, że o tym, czy i jakie sprawy załatwimy przez Internet w gminie bądź w powiecie, zadecydują możliwości techniczne urzędu, jego przygotowanie (e-formularze) oraz dobra wola urzędników.
Podstawa prawna: dwa rozporządzenia MSWiA z 27 kwietnia 2011 r. DzU nr 93, poz. 546 i 547

Jak działa system

Elektroniczna platforma usług administracji publicznej ePUAP (dostępna pod adresem: www.epuap.gov.pl) to system informatyczny służący udostępnianiu obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom usług administracji publicznej drogą elektroniczną. Aby z niej skorzystać, potrzebny jest komputer
z dostępem do Internetu (nie wymaga innych urządzeń).
Co trzeba zrobić?
Po dokonaniu tych czynności można już załatwiać sprawy administracyjne przez Internet, korzystając z konta użytkownika i kodu otrzymanego podczas weryfikacji.
Przeczytaj także artykuły:
Czytaj także w serwisie:
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA