fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Po sprzęt do sklepu

Mamy jednak opory przed zakupami w Internecie. Tradycyjne sklepy wygrywają terminami dostaw i możliwością obejrzenia sprzętu.
Rzeczpospolita
Piotr Mazurkiewicz
To w sieci szukamy jednak najczęściej informacji przed decyzją o zakupie
Prawie dwie trzecie kupujących sprzęt elektroniczny w tradycyjnych sklepach wcześniej szuka na jego temat informacji w sieci, ale jedynie 8 proc. z nich wystarczają wyłącznie informacje z Internetu. Pozostali, nawet gdy wykorzystują tę drogę zdobycia wiedzy, korzystają także z opinii znajomych czy gazetek promocyjnych.
Takie wyniki przynoszą badania przeprowadzone przez firmę TNS OBOP wspólnie z firmami Google i Media Saturn Holding. Ankietowano reprezentatywną próbę ponad 1 tys. osób, które kupiły sprzęt elektroniczny w sklepach Media Markt lub Saturn. Wynika z niego, że na sprzęt elektroniczny kupowany w sieci Polacy wydają już ok. 1,5 mld zł rocznie, i ta liczba szybko rośnie. – Jednak przynajmniej kilka firm działających tylko w tym kanale ma poważne kłopoty – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding.
Spośród ankietowanych osób 77 proc. nie próbowało kupić sprzętu w Internecie i zdecydowana większość z nich nie jest nadal zainteresowana korzystaniem z tej formy zakupów. Przewaga tradycyjnych sklepów wynika z możliwości zapoznania się ze sprzętem, rozmowy ze sprzedawcą czy najkrótszego czasu od dokonania zakupu do dostawy do domu. – To mit, że w Internecie musi być taniej. Na pewno jest wygodniej i jest większy wybór, ale klienci są także świadomi wielu niewiadomych. Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego, ale odgrywa kluczową rolę przy poszukiwaniu informacji – mówi Jerzy Warchałowski z Google Polska.
Decyzję odnośnie od rodzaju kupowanego sprzętu zmienia w sklepie tylko jeden na pięciu konsumentów, a na ostateczny wybór wpływa cena produktu lub sprzedawca. Ankietowani w 80 proc. podali jako główne źródło informacji o sprzęcie właśnie pracowników sklepów, Internet wskazało 64 proc., zaś opinię innych osób 37 proc.
Podobne wyniki przynoszą też inne badania. Według opracowania InSites Consulting dla organizacji IAB Polacy są największymi w Europie poszukiwaczami okazji w sieci. 70 proc. z 14 mln polskich internautów korzysta z porównywarek cen, a 65 proc. szuka w sieci informacji i recenzji produktów.
Według raportu Polacy w sieci są znacznie mniej sceptycznymi konsumentami niż w prawdziwych sklepach: aż 75 proc. internautów ufa zamieszczonym w sieci recenzjom produktów, a 85 proc. za wiarygodne uznaje opinie innych użytkowników. – Choć handel poza Internetem ma mocno ugruntowaną pozycję, trudno wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania sieci przy podejmowaniu decyzji – mówi Mateusz Galica z TNS OBOP.
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora
[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA