fbTrack

Zamieszkałe księżyce

Bloomberg
Satelity wielkich planet w układach odległych gwiazd większe od Marsa mogą być najlepszym domem dla „obcych”-uważają naukowcy z kanadyjskiego Uniwersytetu McMaster.

Astrofizycy dr René Heller i prof. Ralph Pudritz wykorzystali dane z obserwacji ogromnych planet daleko poza zasięgiem dzisiejszych teleskopów. Wyniki tych badań, przedstawione w dwóch artykułach w czasopismach „Astronomy" i „Astrophysical Journal" sugerują, że niektóre księżyce planet pozasłonecznych są odpowiedniej wielkości, w odpowiednim miejscu i mają wystarczającą ilość wody aby mogło istnieć tam życie.

— Możemy być zaledwie kilka lat od znalezienia dowodu na istnienie życia w innym miejscu niż Ziemia — powiedział dr Heller, z Origins Institute Uniwersytetu McMaster — Przez cały czas, szukaliśmy warunków do życia na innych planetach, podczas gdy one mogą być być na księżycach.

Wiele planet poza Układem Słonecznym jest bardziej masywna od Jowisza. Okrążają gwiazdy podobne do Słońca w odległości takiej jak Ziemia. Ale te odległe super-Jowisze są gigantycznymi kulami gazowymi, które nie mogą być zamieszkałe ze względu na brak stałej powierzchni. Ale ich księżyce, mogą mieć odpowiednie warunki dla utrzymania się ciekłej wody na powierzchni, a tym samym życia.

Heller i Pudritz przeanalizowali wczesną historię Jowisza i jego księżyców. Te badania pozwoliły przewidywać powstawanie satelitów wokół super-Jowiszów w innych systemach planetarnych. Księżyce te mogłyby być nawet dwa razy bardziej masywne niż Mars.

Choć na razie satelitów odległych planet nie odkryto bezpośrednio, najbliższe lata mogą przynieść takie odkrycia. Księżyce mogą mogą być już obecne w dostępnych danych z Kosmicznego Teleskopu Keplera NASA. Dostarczone mogą być przez planowaną sondę PLATO Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) lub budowanego w Chile Europejskiego Ekstremalnie Dużego Teleskopu.

Źródło: rp.pl