fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

W Polsce przybywa napojów funkcjonalnych

123rf.com
W Polsce przybywa napojów i wód, które dzięki dodatkom poprawiają urodę, zdrowie czy kondycję. Od Zachodu dzieli nas jednak wciąż spory dystans.

Niespełna 51 zł wydał przeciętny Polak na napoje funkcjonalne, czyli z dodatkami witamin, ziół czy minerałów w 2014 roku – podaje firma badawcza Euromonitor International. W przeliczeniu na euro, dało nam to dopiero 20 miejsce w Europie.

- Polski rynek napojów funkcjonalnych jest bardzo opóźniony w porównaniu do rynków rozwiniętych. Wyprzedają nas nawet nasi południowi sąsiedzi - mówi „Rzeczpospolitej" Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zajmującej się rynkiem napojów.

Pierwsze miejsce, z 51,8 euro per capita (niemal 220 zł) w ubiegłym roku zajmowali Finowie – szacuje Euromonitor. Kolejne miejsca przypadły Irlandczykom (39 euro na osobę) oraz Szwedom (37,9 euro). 18,6 euro na napoje funkcjonalne wydali Słowacy, co dało im dziesiątą pozycję.

Oferta coraz większa

Nasze firmy nadrabiają jednak zaległości. W efekcie wydatki na napoje funkcjonalne zaczynają piąć się w górę. Euromonitor prognozuje, że w tym roku statystyczny Polak wyda na napoje funkcjonalne 51,2 zł, a w przyszłym 51,3 zł. Wydatki na wody funkcjonalne sięgną w tym roku 1,1 zł per capita, wobec 1 zł w 2014 r. W 2016 roku mają szanse zwiększyć się do 1,2 zł.

- Zdecydowaliśmy się wprowadzić produkty funkcjonalne, ponieważ ten segment rynku rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie – wyjaśnia Bogdan Szladewski, wiceprezes zarządu Uzdrowisk Kłodzkich – Grupa PGU, producenta Staropolanki i Wielkiej Pieniawy. - To powoduje, że z sezonu na sezon wybór napojów z dodatkowymi funkcjami jest coraz większy.

Na początku maja tego roku firma włączyła do swojej oferty m.in. Staropolankę pure active oraz Staropolankę pure balance. Jak wyjaśnia Bogdan Szladewski wyprodukowane zostały na bazie wody źródlanej, z dodatkiem minerałów, witamin i kolagenu.

- Przygotowaliśmy je szczególnie z myślą o kobietach ceniących zdrowy styl życia – zaznacza wiceprezes Uzdrowisk Kłodzkich – Grupa PGU.

W połowie tego roku o wody funkcjonalne ofertę pod marką Arctic planuje rozszerzyć spółka Hoop Polska. Nowe produkty z dodatkowymi funkcjami zamierza wprowadzić na rynek także FoodCare, właściciel m.in. napoju energetycznego Black oraz izotonika 4Move.

Pod koniec tego roku w sklepach mają pojawiać się także kolejne produkty funkcjonalne spółki Jurajska. W ubiegłym roku wprowadziła na rynek Jurajską z Wapniem oraz Jurajską z Magnezem i Witaminą B6.

Sławomir Gradek, prezes Jurajskiej szacuje, że nowości produktowe oraz rozwijanie dystrybucji powinny skutkować dwucyfrowym wzrostem sprzedaży wód firmy w 2015 roku.

Mały bardziej kreatywny

Przybywa też małych firm, które specjalizują się w napojach funkcjonalnych. Firma IBI pod marką Gold Grass wprowadziła na początku tego roku pobudzający napój z ekstraktem z konopi. Pierwsza partia napojów dotarła już do Wielkiej Brytanii, wkrótce dołączą do niej kraje Beneluxu.

Do Wielkiej Brytanii Danii, Finlandii i Norwegii trafił już nowy napój Stand Up ResQ spółki OPTI BMW. Zainteresowali się nim już także Holendrzy, Portugalczycy i Grecy. Jak wyjaśnia producent jest to nutraceutyk, czyli napój wspomagający i regenerujący organizm po intensywnym wysiłku fizycznym. Takie właściwości zawdzięcza dużej zawartości składników wzmacniających i oczyszczających organizm.

Adam Bogacz zwraca uwagę, że na rynkach rozwiniętych dużą siłą napędową dla napojów funkcjonalnych były właśnie małe firmy. - Są kreatywniejsze , bardziej elastyczne i szybsze w działaniu zaznacza Bogacz.

Jak dodaje, warunkiem koniecznym dla wzrostu oferty i popytu na produkty funkcjonalne jest studiowanie przez producentów sytuacji na rynkach rozwiniętych poprzez udział w konferencjach, studiowanie prasy fachowej.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA