fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Transport drogowy

Będą budować autostradę pod Częstochową

Bloomberg
Jest potencjalny wykonawca kolejnego odcinka autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otwarła oferty w przetargu na odcinek pomiędzy węzłem Blachownia a węzłem Zawodzie. Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum z udziałem Berger Bau Polska z Wrocławia i Bau GmbH z niemieckiego Passau. O kontrakt ubiega się 13 firm. Wszystkie zaoferowały 10-letnią gwarancje na wykonane roboty.

To już trzecie z czterech postępowań przetargowych przeprowadzanych dla budowy autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice podzielonym na cztery fragmenty. Kryterium oceny ofert w drugim etapie stanowiła cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). W dalszym ciągu trwa przetarg dla odcinka od węzła Rząsawa do węzła Blachownia.

Fragment autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 kilometrów został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. To lista inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 roku. Wybudowanie tego odcinka trasy ma połączyć zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim oraz dalsze odcinki A1 na północy kraju z południową granicą państwa i z miastami aglomeracji śląskiej, a także Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Trasa odciąży także Częstochowę z ruchu tranzytowego. Autostrada będzie mieć betonową nawierzchnię.

Nie ma jednak decyzji co do budowy kolejnego odcinka Częstochowa - Tuszyn. Jest co prawda wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ale o przetargach nikt jeszcze nie mówi. W dodatku autostradzie na tym odcinku sprzeciwiają się lokalni samorządowcy obawiając się odcięcia od tranzytu. Resort rozważa m.in. budowę trasy z powołaniem dla inwestycji spółki celowej. Niewykluczona jest także budowa w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Wiadomo natomiast, że po wybudowaniu fragmentu A1 Częstochowa – Tuszyn będzie on jednym z najbardziej ruchliwych w kraju.

Za to kolejny fragment – Tuszyn – Stryków ma być gotowy w połowie przyszłego roku. Pozwoli ominąć zatłoczoną Łódź oraz jej przedmieścia i zaoszczędzić nawet godzinę w porównaniu do obecnego czasu przejazdu przez miasto.

W tym roku do ruchu włączonych zostanie 56 kilometrów nowych dróg. Na terenie Warszawy będzie to fragment S8 na południu miasta (odcinek Paszków-Opacz i Janki Małe-DW 721) oraz kawałek Trasy AK od węzła Powązkowska do węzła Modlińska - w sumie ok. 18 km. Do tego ponad 9 km trasy S69 z Bielska-Białej do Żywca, 9-kilometrowa obwodnica Hrubieszowa, 8-kilometrowa obwodnica Szczuczyna i 12-kilometrowa obwodnica Bargłowa Kościelnego.

Obecnie polska sieć szybkich tras liczy 1553 km autostrad oraz 1473 km dróg ekspresowych.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA