fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Sport

Urodzeni 4 czerwca

Zenon Jasku豉 sprzedawa w ZSRR d磨nsy
EAST NEWS, Jan Kucharzyk Jan Kucharzyk
Kierowca rajdowy Krzysztof Ho這wczyc i zawodowy kolarz Zenon Jasku豉 o sporcie na prze這mie PRL i wolnej Polski.
Rz: Pami皻aj panowie ?4 czerwca 1989 roku dzie swoich 27. urodzin?
Krzysztof Ho這wczyc: Oczywicie. Poszed貫m g這sowa. By貫m bardzo przej皻y i jednoczenie pe軟y nadziei. To by wa積y dzie czerwcowe wybory zasadniczo zmieni造 Polsk, wyrwa造 j z obj耩 Sowietów.
Zenon Jasku豉: Bra貫m udzia w wycigu dooko豉 Nadrenii... czy mo瞠 Saksonii. Tam walczy貫m z Rosjanami i Niemcami z NRD. Nie by這 szans na g這sowanie taka praca. G這sowa貫m dopiero w kolejnych latach, cz瘰to w mediola雟kim konsulacie.
W jakim punkcie kariery bylicie?
Z.J.: Oficjalnie by貫m jeszcze kolarzem amatorem, ale faktycznie zawodowcem licencje mielimy amatorskie, ale etaty, na których pracowalimy" w kopalniach czy Pa雟twowych Orodkach Maszynowych by造 przecie fikcyjne. Wystarczy這 tylko od czasu do czasu pokaza si w pracy. W 1989 roku podpisa貫m pierwszy prawdziwy kontrakt zawodowy z w這sk grup Diana-Colnago. Kiedy w tym samym roku w Chambery zdobylimy wicemistrzostwo wiata w dru篡nie (wraz z Joachimem Halupczokiem, Markiem Leniewskim i Andrzejem Sypytkowskim), pojawi這 si pe軟o ofert. Czes豉w Lang akurat ko鎍zy karier i stawa si mened瞠rem prowadzi Achima, Marka Szerszy雟kiego, Lecha Piaseckiego, Marka Kulasa i mnie. Mia wi璚 pi璚iu zawodników i polskiego sponsora Animex. Wynegocjowa wtedy dla nas o 10 tysi璚y marek wi璚ej za to mo積a by這 prawie kupi dom.
K.H.: W 1988 r. otrzyma貫m intratn ofert wyjazdu do USA i pracy kaskadera w Paramount Pictures. Gdy pakowa貫m ju walizki, dosta貫m propozycj zostania kierowc fabrycznym w FSO Sport. W pierwszej chwili by貫m kompletnie zaskoczony, nie mog貫m w to uwierzy. Zaraz potem nast雷i豉 dzika rado, bo wiedzia貫m, 瞠 wreszcie b璠 startowa w prawdziwych rajdach. By貫m ostatnim kierowc w zespole FSO, to ja wraz z upadkiem komuny gasi貫m tam wiat這".
Sportowcy wiedzieli ju wtedy, jak wygl鉅a Zachód.
K.H.: Pierwszy wyjazd by szokiem, ka盥y chyba to prze篡 podobnie. Ja wyjecha貫m z kadr Polskiego Zwi頊ku Motorowego w drugiej po這wie lat 80. na rajd do Finlandii, tam zetkn像em si z prawdziwym Zachodem. Ju na promie kupi貫m sobie puszk oryginalnej coca-coli. Do dzi pami皻am dwi瘯 jej otwierania, a potem orzewiaj鉍y smak. Poczu貫m si bosko! Na miejscu benzyna bez kartek i uginaj鉍e si od nadmiaru towarów sklepowe pó趾i. Oczywicie, kiedy przeliczy貫m tamte ceny po czarnorynkowym kursie dolara na z這tówki, to by豉 jaka abstrakcja. Jednak trzeba by這 kupi par drobiazgów, nawet w kosmicznej cenie, 瞠by dotkn寞 zgni貫go" Zachodu.
Z.J.: Rok 1982, Niemcy. S造sza貫m wczeniej ró積e opowieci, ale kontrast by niesamowity. Samochody, drogi... Te wyjazdy dawa造 nam, sportowcom, przewag mo積a by這 przekona si na w豉sne oczy, jak tam jest. A kiedy przywioz這 si z takiego wycigu 5001000 dolarów, to sz這 si do restauracji Hetma雟kiej w hotelu Victoria, gdzie obiad kosztowa Polaka 2 dolary. Wtedy nie ka盥a restauracja mia豉 mi瘰o, a pol璠wica uchodzi豉 wówczas za wa積y sk豉dnik sportowej diety.
Handlowa這 si...
Z.J.: Oczywicie. Dobrze schodzi造 aparaty fotograficzne Zenit bra這 si dwatrzy na wyjazd do Niemiec. Do tego kryszta造 i wyroby ludowe. Przelicznik gigantyczny, jak 100 z這tych do 100 marek. A na wycigi do ZSRR bra這 si d磨nsy. Oni za d磨nsy oddaliby wszystko. Pi耩sze par do walizki, do tego tanie perfumy. Z Rosji opony, aparaty fotograficzne i z這to wk豉da這 si na siebie, tym sposobem mo積a by這 wwie nawet pó kilograma. Niektórzy przewozili w rowerach ja nie ryzykowa貫m, bo celnicy je przewietlali i by造 wpadki.
K.H.: Wozi貫m jakie kryszta造, telewizory kolorowe, rajstopy, d磨nsy etc. w ramach tzw. bratniej, internacjonalistycznej wymiany handlowej. Póniej, ju w wolnej Polsce, te zajmowa貫m si ró積ymi rzeczami, stara貫m si rozkr璚i biznes. Kupowalimy z koleg samochody na Zachodzie i staralimy si je sprzedawa w Polsce. To by fajny kawa貫k chleba gdzie si jecha這, przy okazji co si zobaczy這. Najpierw wyje盥瘸limy po jeden samochód, póniej bralimy lawet i sprowadzalimy kilka czy nawet kilkanacie. Przy tym g這dzie zachodnich marek w Polsce przynosi這 to pocz靖kowo fantastyczne profity. Na gie責zie te jak na polskie warunki nowoczesne auta sz造 na pniu. Jednak rynek do szybko si nasyci. A pieni鉅ze rozesz造 si na starty.
Co by這 najwi瘯szym problemem dla sportowca w PRL pieni鉅ze, sprz皻, paszport?
Z.J.: W kadrze zawsze jedzilimy na dobrych rowerach. Rama mog豉 by polska, ale osprz皻 ju wiatowej klasy. Nie by這 dysproporcji pomi璠zy nami a rywalami z Zachodu. Z wyjazdami te nie by這 le w Polskim Zwi頊ku Kolarskim kto si zajmowa takimi sprawami wystarczy這 zostawi paszport. Jak w biurze podró篡. Dopiero póniej musia貫m sam sobie radzi ze sprawami paszportowo-?-wizowymi. Mia貫m licencj kolarza zawodowego i nie by貫m ju pod opiek zwi頊ku. A za豉twienie wizy nie by這 takie 豉twe. Co tydzie w jakiej ambasadzie czy konsulacie cho熲y po wiz tranzytow na Austri, bo te by豉 potrzebna. To wszystko zajmowa這 wiele czasu.
K.H.: Mówiono o mnie m這dy talent, wietny kierowca", ale co z tego, jak nie mia貫m ju pieni璠zy, bo wszystko, co by這 do sprzedania, ju dawno sprzeda貫m. Polskim za這gom trudno by這 rywalizowa z najlepszymi na wiecie. Nie dysponowalimy odpowiednim sprz皻em, pieni璠zmi. Wtedy rynek sponsorów jeszcze nie funkcjonowa. Czasem zdarza這 si, zw豉szcza gdy ociera貫m si o kadr Polski, 瞠 dostawalimy kaski. Czasem kto podarowa nam zagraniczny olej do silnika. Wszystko to jednak by這 za ma這, aby na powa積ie myle o mi璠zynarodowych sukcesach. W pewnym momencie zda貫m sobie spraw, 瞠 pomimo bardzo dobrych pocz靖ków kariery rajdowej, bez odpowiednich rodków daleko nie zajd.
Prze這m 1989 roku by jak dotkni璚ie magicznej ró盥磬i?
K.H.: Gdy na pocz靖ku 1989 r. zniesiono kartki na paliwo, wszystkim wydawa這 si, 瞠 rajdy zaczn si w Polsce b造skawicznie rozwija. Niestety, musielimy troch poczeka. Zmiany ustrojowe w Europie doprowadzi造 do zniesienia 瞠laznej kurtyny", a tym samym do zako鎍zenia rozgrywek w ramach Pucharu Krajów Demokracji Ludowej, w których startowa豉 kadra Polski. Naszym za這gom na arenie mi璠zynarodowej pozosta造 wi璚 jedynie starty w mistrzostwach Europy lub wiata, gdzie od po這wy lat 70. nie odnosilimy 瘸dnych sukcesów.
Z.J.: W 1990 roku przyjecha貫m na Giro d'Italia. Bylimy na fali. Mówili o nas: ci z bloku komunistycznego", bo nikt nie odró積ia Polski od Rosji czy Czechos這wacji. A walczylimy z nimi jak równy z równym. Poczulimy si czci kolarskiego wiata. By貫m w dru篡nie z Giuseppe Saronnim, który wygrywa du瞠 wycigi. Siedzielimy przy jednym stole, 瘸rtowalimy... Rok póniej jedzi貫m ju w grupie Del Tongo. Byli tam Mario Cipollini, Franco Ballerini dru篡na wygra豉 chyba po這w z 20 etapów Giro. W wycigu triumfowa Franco Chioccioli te z naszej grupy. Codziennie pilimy szampana. Czu貫m si jak gracz FC Barcelona.
Min窸o 獞ier wieku. Polityka jest teraz wa積a?
K.H.: Od pocz靖ku kibicowa貫m wejciu Polski do Unii Europejskiej. Gdy zaproponowano mi udzia w kampanii spo貫cznej Jestem Europejczykiem", poprzedzaj鉍ej referendum akcesyjne, bez wahania si zgodzi貫m. Potem przysz造 wybory do europarlamentu i poproszono mnie, bym wzmocni list PO na Warmii i Mazurach, czyli w regionie, gdzie od lat zwyci篹a豉 lewica i Samoobrona. Kampania si powiod豉, mandat uzyska豉 prof. Barbara Kudrycka, a ja zgodnie z za這瞠niem uzyska貫m drugi wynik. Kiedy w 2007 r. prof. Kudrycka zosta豉 powo豉na do rz鉅u, zast雷i貫m j w roli europos豉. Rozpocz像em wi璚 sprawowanie mandatu za pó軛etkiem kadencji i trudno mi by這 wej w sprawy, które dawno by造 w toku. Do tego przecie wci嘀 by貫m czynnym sportowcem. Cz瘰to bywa這 tak, 瞠 prosto z sali obrad p璠zi貫m na lotnisko i ju kilka godzin póniej siedzia貫m w rajdówce. Takie 篡cie by這 niezwykle ekscytuj鉍e, ale 章czenie rajdowej pasji i obowi頊ków poselskich wymaga這 ogromnych powi璚e. Niewykluczone, 瞠 kiedy zaanga簑j si po raz kolejny, ale jeszcze za wczenie, by znowu o tym myle. Mam jeszcze kilka sportowych celów.
Z.J. ledz polityk, ale mam wiadomo, 瞠 to tylko sprzedawanie marze". Nikt nie rozlicza polityków z przedwyborczych obietnic. Kiedy chcia貫m dzia豉 zrobi co w Polskim Zwi頊ku Kolarskim ale zrezygnowa貫m. Zamiast tego patrz, jak ludzie w kraju korzystaj ze zdobytej wolnoci, bo to te trzeba umie.
rozmawia Bartosz Klimas
r鏚這: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wywietlimy artyku za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA