fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Marki Polskie

Ranking najcenniejszych polskich marek "Rz"

Główną nagrodę w konkursie Młoda Marka Sukcesu zdobyła w tym roku Fibaro. Na zdjęciu od lewej: Beata Mońka, prezes GBC, wydawcy „Rzeczpospolitej”, Zbigniew Jagiełlo, prezes PKO BP, fundatora nagrody głównej, Joanna Ossowska, dyrektor marketingu w Fibar Group oraz Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rz”
Rzeczpospolita
Czołówka najdroższych rodzimych brandów to przedstawiciele tradycyjnych branż: paliw, finansów i handlu.
Deszcz nagród spadł w poniedziałkowy wieczór na najdroższe i najmocniejsze polskie marki podczas uroczystej gali ogłoszenia wyników Rankingu Najdroższych Polskich Marek, który już po raz 10. publikuje „Rzeczpospolita". Obok laurów dla Orlenu, który od siedmiu lat nieprzerwanie jest najdroższym krajowym brandem, nagrodziliśmy także najmocniejsze marki w 12 branżowych kategoriach.
W wielu z nich z liderzy utrzymują swą pozycję od lat – w kategorii słodycze i lody nieprzerwanie królem mocy pozostaje Wedel, podobnie jak wśród marek finansowych – PKO Bank Polski. W kategorii produktów niespożywczych od lat konkurenci z branży jubilerskiej nie są w stanie odebrać palmy pierwszeństwa marce Apart. Z kolei wśród brandów firmujących odzież i obuwie swą pozycję umacnia Reserved, w mediach liderem pozostaje TVN, w handlu zaś króluje Allegro.pl.
Statuetkę dla najmocniejszej marki napojów alkoholowych już po raz piąty odebrał w tym roku brand Tyskie, wśród bezalkoholowych po raz trzeci triumfował Tymbark, w usługach ponownie na szczycie podium stanął komunikator Gadu-Gadu, a Ziaja po raz drugi okazała się najmocniejszą wśród krajowych marek kosmetyków.
Pełna wersja rankingu - płatne (link)Zmiany na pozycji lidera nastąpiły w dwóch kategoriach – wśród marek telekomunikacyjnych na pierwsze miejsce wskoczył Play, który wśród 10 najcenniejszych marek zanotował też największy wzrost swej wartości (o ponad jedną trzecią). Z kolei w kategorii produktów żywnościowych (która należy do najbardziej zmiennych w naszym zestawieniu) w tym roku najmocniejszą marką okazała się Lubella.
Już po raz trzeci nagrodziliśmy także zwycięzcę konkursu Młoda Marka Sukcesu, który od 2011 r. towarzyszy naszemu rankingowi, wspierając dynamiczne, rodzime brandy. W tym roku prestiżowy tytuł i główną nagrodę, wartą 400 tys. zł kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski, zdobyła marka Fibaro, która firmuje bezprzewodowy system tzw. inteligencji budynków. Specjalne wyróżnienie oraz ufundowaną przez „Rz" kampanię reklamową o wartości 50 tys. zł zdobył brand Świeże Soki Cymes.
Na razie jednak nowe technologie, w przeciwieństwie do globalnych rankingów, nie mają zbyt dużego znaczenia w naszym zestawieniu. W pierwszej dziesiątce nie ma żadnego przedstawiciela tej branży – najwyższej notowanym z nich jest brand Allegro.pl, który awansował na 22. miejsce.
W całym zestawieniu widać natomiast przewagę branży spożywczej. Ma ona w rankingu najwięcej swoich reprezentantów, ba, nawet zwiększyła w tym roku swą liczbową przewagę. Brandy firmujące produkty spożywcze (od napojów i soków, przez nabiał i makarony, po słodycze i alkohole) stanowią już 44 proc. z 330 marek wycenianych w naszym zestawieniu (przed rokiem było to 37 proc.).
Przedstawicielem tej branży jest tegoroczny rekordzista wzrostu, marka Frugo, jedna z czołowych marek grupy FoodCare, której wycena jest dziś ponadczterokrotnie wyższa niż przed rokiem. Tej kultowej wśród młodego pokolenia marce brakuje jednak jeszcze trochę do osiągnięcia pozycji najmocniejszej marki w swej kategorii.

Brandy technologiczne najcenniejsze w świecie

Apple i Google to najdroższe marki świata. W tym roku zgodnie wykazują to obydwa międzynarodowe rankingi: Best Global Brands przygotowywany przez firmę Interbrand oraz BrandZ Top 100, który opracowuje firma badawcza Millward Brown Optimor. Różnice w metodologii wpływają jednak na wycenę marek. Interbrand szacuje wartość Apple'a na 98,3 mld dol., a według Millward Brown kultowe logo z jabłkiem jest warte 185,1 mld dol. To samo dotyczy wicelidera rankingów, Google, które Interbrand wycenia na 93,3 mld dol., według BrandZ jego wartość sięga zaś 113,7 mld dol. Mniejsze różnice są przy Coca-Coli, która przez lata była liderem listy Interbrand, a w tym roku spadła na trzecie miejsce (79,2 mld dol.). W publikowanym od 2006 r. rankingu Millward Brown, który od początku wyżej ceni marki technologiczne, Coca-Cola – warta 78,4 mld dol. – jest piąta. Różnice w wycenach przekładają się też na łączną wartość obu rankingów. O ile tegoroczna setka Best Global Brands jest warta 1,5 bln dol., o 8,4 proc. więcej niż rok wcześniej, o tyle rosnąca w podobnym tempie wartość BrandZ Top 100 sięga już 2,6 bln dol. Niezależnie od różnic w wycenach w obu rankingach rośnie znaczenie marek IT. Czwórka brandów z pierwszej dziesiątki BrandZ to flagowe marki świata technologii (w tym pierwsza trójka, którą zamyka IBM). W dziesiątce Interbrandu aż siedem marek to przedstawiciele sektora technologii, który jest też rekordzistą wartości w zestawieniu (443,1 mld dol.).

Krzysztof Pawiński, prezes grupy Maspex Wadowice

Od samego początku postawiliśmy na marki, które są mocno zakorzenione w świadomości konsumentów i konsekwentnie przez cały okres staramy się tej strategii być wierni. Tymbark, Kubuś, Lubella, Puchatek, Ekland, DecoMorreno, Cremona, La Festa i Plusssz to zdecydowani liderzy w swoich kategoriach, produkty, które cieszą się ogromnym zaufaniem konsumentów nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach Europy Środkowo – Wschodniej. W gronie najcenniejszych marek w jest całkiem spory wianuszek naszych produktów, i to pokazuje ich siłę i wyjątkowość. Tymbark i Lubella przeszły podobną drogę - z marek regionalnych udało się nam je przekształcić w wiodące marki na rynku spożywczym w Polsce i zdecydowanych liderów w swoich kategoriach. Każda nagroda jest dla nas bardzo cenna, bo to ukoronowanie naszej pracy, ale co ważniejsze to ważny sygnał dla konsumenta, że ma do czynienia z markami, do których można mieć pełne zaufanie. Dla pracowników to podziękowanie i olbrzymia satysfakcja z pracy.    —b.d.

Maciej Fiedler, założyciel i prezes Fibar Group, właściciela marki Fibaro (Młoda Marka Sukcesu 2013)

Fakt, że starania całego zespołu Fibar Group zostały docenione, jeszcze bardziej motywuje nas do działania. Jako prezes tak szybko rozwijającej się firmy muszę stale śledzić rozwój nowych technologii, co w dzisiejszych czasach nie jest łatwe. Nasze założenia od początku przewidywały firmę o zasięgu globalnym. Aktualnie produkty Fibaro można kupić w ponad 60 krajach świata. Od roku realizujemy plan, by w 2014 podwoić tę liczbę i w pełni uruchomić dystrybucję w USA – to największy rynek naszej branży. Najtrudniejsze jest usatysfakcjonowanie produktem konsumentów, co na szczęście całkiem przyzwoicie nam się udaje.     —a.b.

Witold Ziobrowski, dyrektor zarządzający Lotte Wedel

Wedel istnieje na polskim rynku od przeszło 160 lat i jest synonimem najwyższej jakości oraz prawdziwej czekolady. Jesteśmy nowoczesną firmą z tradycjami. Wreszcie mamy inwestora, który stawia na rozwój tej marki. Dla naszych japońskich udziałowców jesteśmy partnerami, a nasza współpraca opiera się na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Nasze firmy łączy także to, że zarówno w Wedlu, jak i w Lotte pracują prawdziwi pasjonaci i profesjonaliści. Czujemy wielki szacunek dla prezesów Lotte, w związku z tym, że chcą oni zachować polski charakter Wedla oraz doceniają nasze produkty i tradycję. —kmk
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA