fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Portowa konkurencja

Bloomberg
Iwona Trusewicz
Polskie porty mogą odebrać klientów litewskiej Kłajpedzie, po uruchomieniu trasy drogowej Via Baltica i kolejowej Rail Baltica. Na razie Gdynia i Kłajpeda pogłębiają wejścia dla statków z Chin.
Port w Kłajpedzie ma dziś dwa razy większe dochody roczne niż Gdynia, ale polskie inwestycje portowe i ulgi podatkowe dla Gdyni, niepokoją Litwinów. Tym bardziej, że w zarządzie gdyńskiego portu wiceprezesem jest Walery Tankiewicz, były dyrektor radiostacji Znad Wilii, absolwent szkół w Wilnie. Tankiewicz odpowiada za infrastrukturę portu Gdynia i zna doskonale port w Kłajpedzie, przypomina agencja Delfi.
- Na dziś polskie porty, jak i inne europejskie, nie są naszymi konkurentami. Dla nas konkurencja to porty Łotwy i Estonii - zapewnia Arturas Drungilas dyrektor portu w Kłajpedzie.
Dodaje, że sytuacja zmieni się, jeżeli powstanie droga europejska Via Baltica łącząca republiki bałtyckie z Polską i zachodem Europy oraz droga kolejowa Rail Baltica.
Wtedy tak polskie jak i litewski porty staną się bardziej atrakcyjne szczególnie dla kontenerowców z Chin. Dlatego choć obie trasy wciąż są na początku procesu inwestycyjnego, to Gdynia i Kłajpeda już zaczęły pogłębianie basenów i wejść do portów.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA