Branża motoryzacyjna zwiększa produkcję i eksport. Ten ostatni w ub. roku osiągnął rekordowy poziom 23 mld euro. Obecny rok ma być jeszcze lepszy, bo według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, wartość eksportu sektora ma przekroczyć 25 mld euro. Jak dotąd, kluczową rolę odgrywały w nim części i komponenty: w 2015 roku stanowiły 43,6 proc. całej zagranicznej sprzedaży, a w ubiegłym 44,3 proc. Przy tym AutomotiveSuppliers.pl zakłada na 2017 rok utrzymanie trendu wzrostowego w eksporcie części i akcesoriów, głównie z racji silnego powiązania w Niemcami oraz powstających w Polsce nowych zakładów komponentów. Coraz ważniejszymi rynkami będą natomiast kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Od lat w pierwszej piątce znajdowały się Czechy, w ub. roku do tej grupy awansowała z 7. pozycji Słowacja.
Nie tylko Niemcy
– Jeśli doliczymy będące na ósmej pozycji Węgry, to się okaże, że te trzy kraje odpowiadają za ponad 18,5 proc. całości eksportu części i akcesoriów – twierdzi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.
Nowych inwestycji, które będą zwiększać potencjał eksportowy branży, przybywa tymczasem wyjątkowo dużo. Te największe będą realizowane w produkcji silników. Do najbardziej spektakularnych należy przedsięwzięcie Daimlera, który zainwestuje pół miliarda euro w fabrykę jednostek napędowych dla mercedesów w Jaworze. Uruchomienie produkcji planowane jest na rok 2019.
Także Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej zapowiedział rozbudowę tamtejszej fabryki silników wartą ponad 1 mld zł. Na nowych liniach będą produkowane trzycylindrowe jednostki o pojemności 1 litra, a w perspektywie także czterocylindrowe o pojemności 1,3 litra. W silniki zainwestował także General Motors, który trzy lata temu zdecydował się wydać ćwierć miliarda euro na rozbudowę zakładu w Tychach. Mają stamtąd wyjeżdżać czterocylindrowe silniki przeznaczone m.in. dla opli astra i insignia. Teraz jednak o losie tyskiej fabryki decydować będą Francuzi z PSA, który odkupił europejskie aktywa GM.
W ub. roku na realizację nowych projektów zdecydowała się Grupa Valeo. Krakowski Park Technologiczny wydał dwa zezwolenia inwestycyjne spółce Valeo Autosystemy. Nowe przedsięwzięcia będą realizowane w Skawinie oraz Chrzanowie. W Skawinie zaplanowano nakłady na poziomie 323 mln zł oraz zatrudnienie co najmniej 150 osób. Z kolei w Chrzanowie firma zainwestuje co najmniej 101,7 mln zł oraz utworzy 100 nowych miejsc pracy. Swój zakład w Dąbrowie Górniczej rozbudowuje włoska grupa Brembo, produkująca tam tarcze hamulcowe. Wartość inwestycji wyniesie 100 mln euro i obejmuje uruchomienie trzeciej linii odlewniczej oraz 12 centrów obróbki. Rozbudowa związana jest ze wzrostem popytu na tarcze z europejskich fabryk aut.