Na co najczęściej skarżą się pacjenci - raport Rzecznika Praw Pacjenta

Trudności z dostępem do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej to problem najczęściej zgłaszany na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta. Ludzie skarżą się na brak możliwości telefonicznego umówienia wizyt, na lekarzy, którzy nie chcą przyjść do domu chorego czy wydać skierowania na badania diagnostyczne lub do specjalisty.

Publikacja: 25.01.2019 10:40

Na co najczęściej skarżą się pacjenci - raport Rzecznika Praw Pacjenta

Foto: ROL

Zespół ekspertów pod kierunkiem rzecznika praw pacjenta Bartłomieja Chmielowca zaprezentował  podsumowanie ostatnich 4 lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Od 10 lat pacjenci mogą na nią dzwonić bezpłatnie w celu uzyskania wsparcia czy informacji. W latach 2015-18 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali przeszło 199 640 połączeń.

Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej, bo aż 90 proc. zgłoszeń na infolinię dotyczy:

- leczenia szpitalnego – zgłoszenia dotyczą m.in. długiego czasu oczekiwania na uzyskanie świadczenia zdrowotnego, braku skuteczności leczenia, zastrzeżeń do procesu leczniczo-diagnostycznego oraz warunków sanitarnych – ok. 34  proc. wszystkich zgłoszeń,

- ambulatoryjnej opieki specjalistycznej  – m.in. problem z dostępem do lekarza specjalisty, w tym długi czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia; problemy z dostępem do badań diagnostycznych, w tym z zastosowaniem tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego – ok. 22 proc. wszystkich zgłoszeń,

- podstawowej opieki zdrowotnej  – m.in. brak możliwości uzyskania pomocy medycznej w dniu zgłoszenia, odmowa rejestracji na wizytę w późniejszym terminie oraz odmowa wizyty w domu pacjenta. – ok. 17  proc. wszystkich zgłoszeń,

- opieki psychiatrycznej - m.in. nieuzasadniona hospitalizacja, uwagi do trybu leczenia farmakologicznego, odmowy kwalifikacji do leczenia na oddziale oraz zastrzeżenia do standardów i warunków leczenia na oddziale (np. dotyczących wyżywienia) – ok. 4 proc. wszystkich zgłoszeń,

- stomatologii - m.in. brak dostępu do wysokiej jakości materiałów stomatologicznych i możliwości kanałowego leczenia w ramach ubezpieczenia zdrowotnego zębów trzonowych i przedtrzonowych. Rozmówcy sygnalizowali także zastrzeżenia do jakości protez wykonanych w ramach NFZ oraz wskazywali na brak możliwości złożenia reklamacji i uzyskania niezależnej opinii w zakresie prawidłowego jej wykonania. – ok. 4 proc. wszystkich zgłoszeń

- rehabilitacji leczniczej – m.in. długi czas oczekiwania na rehabilitację leczniczą we wszystkich rodzajach rehabilitacji – ok. 4  proc. wszystkich zgłoszeń.

Najwięcej sygnałów (w 2015 - niespełna 19 tys. , a w 2018 r. już ponad 28,5 tys.) dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych, w tym warunków udzielania świadczeń, prawa do dokumentacji medycznej, prawa do informacji, tajemnicy informacji związanych z pacjentem i wyrażenia zgody oraz prawa do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.

W raporcie Rzecznik wskazuje także obszary wymagające pilnych działań naprawczych:

1. skrócenie czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia zdrowotnego w poszczególnych rodzajach świadczeń.

2. zwiększenie dostępu do świadczeń zdrowotnych dla dzieci i młodzieży na psychiatrycznych oddziałach dziecięcych.

3. zwiększenie dostępu oraz podniesienie poziomu koordynacji w leczeniu rehabilitacyjnym.

4. podniesienie jakości opieki zdrowotnej nad osobami w podeszłym wieku.

5. utworzenie ogólnopolskiej bazy wiedzy o problemach zdrowotnych.

6. skoordynowanie wsparcia i opieki nad pacjentami nieporadnymi i niesamodzielnymi.

7. uregulowanie odpowiedzialności zawodowej pozostałego personelu udzielającego świadczeń zdrowotnych.

8. wprowadzenie możliwości dopłaty do wyższej jakości wyrobu medycznego.

9. przyspieszenie prac nad wdrożeniem e-zdrowia.

10. podniesienie jakości żywienia w podmiotach leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych całodobowo.

11. wdrożenie modelu szybkiej i adekwatnej rekompensaty za utracone zdrowie.

12. podniesienie poziomu etyki pracownika medycznego.

Załącznikiem do raportu są wyniki badania ankietowego, które za pośrednictwem infolinii Rzecznika przygotował NIZP-PZH Pacjenci byli pytani o powstanie jednego wiarygodnego źródła informacji w ochronie zdrowia. Po analizie ich odpowiedzi okazało się, że  warto zastanowić się nad stworzeniem certyfikowanej platformy informacyjnej. Obecnie w Polsce nie funkcjonuje portal wiedzy z autoryzowanymi informacjami z zakresu zdrowia. Stworzenie takiego miejsca z rzetelnymi informacjami byłoby pomocne zarówno dla lekarzy, jak i dla pacjentów poprzez wspieranie pacjentów z najczęstszymi problemami zdrowotnymi i nawigowanie pacjenta w systemie ochrony zdrowia - uważają autorzy raportu.

Czytaj cały raport

Zespół ekspertów pod kierunkiem rzecznika praw pacjenta Bartłomieja Chmielowca zaprezentował  podsumowanie ostatnich 4 lat funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Od 10 lat pacjenci mogą na nią dzwonić bezpłatnie w celu uzyskania wsparcia czy informacji. W latach 2015-18 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali przeszło 199 640 połączeń.

Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej, bo aż 90 proc. zgłoszeń na infolinię dotyczy:

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara