Istotną z punktu widzenia wykonawców zmianą wprowadzoną na podstawie ustawy z 22 czerwca 2016 r. nowelizującej Prawo zamówień publicznych (PZP) jest możliwość dopuszczenia do udziału w postępowaniu wykonawcy, który co prawda znajduje się w jednej z sytuacji objętych podstawą wykluczenia, ale może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności, jako podmiotu ubiegającego się o wykonanie zamówienia publicznego. W praktyce oznacza to, że samo podleganie przesłance wykluczenia nie musi wiązać się z automatycznym zastosowaniem sankcji w postaci pozbawienia możliwości ubiegania się o zamówienie.
Procedura, o której mowa określana jest jako tzw. samooczyszczenie (ang. self-cleaning), została uregulowana w art. 24 ust. 8-11 ustawy PZP i stanowi bezpośrednią implementację regulacji wynikającej z art. 57 ust. 6 dyrektywy 24/2014/UE. Procedura self-cleaning nie jest zupełnie nowym rozwiązaniem, ponieważ już na gruncie przepisów ustawy PZP przed nowelizacją znajdowała ona zastosowanie w przypadku przesłanki dotyczącej poważnego naruszenia obowiązków zawodowych, niemniej jednak na skutek regulacji przewidzianych w dyrektywie 24/2014/UE, a w konsekwencji również prawodawstwie krajów członkowskich UE self-cleaning znajduje obecnie dużo szersze zastosowanie.
Wyłączenia z self-cleaning
O ile procedura self-cleaning może znaleźć zastosowanie do wszystkich fakultatywnych przesłanek wykluczenia (art. 24 ust. 5 PZP), to zgodnie z ustawą PZP wykonawca może zastosować tę procedurę w odniesieniu do wybranych przesłanek o charakterze obligatoryjnym (określonych w art. 24 ust. 1 pkt. 13 i 14 oraz 16-20 PZP). Tym samym ustawodawca wyłączył stosowanie powyższej procedury do przypadków wykluczenia wynikających z:
wydania wobec wykonawcy prawomocnego wyroku sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, przy czym wykonawca może uchylić się od wykluczenia o ile dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności;
- orzeczenia wobec wykonawcy będącego podmiotem zbiorowym zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne, przy czym okres wykluczenia oraz brak możliwości zastosowania procedury self-cleaning obejmuje okres obowiązywania zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne, wynikający z sentencji prawomocnego wyroku skazującego;