- uzyskanie od zamawiającego (w drodze zapytań kierowanych nawet do SIWZ) stanowiska, odnośnie sposobu wypełnienia formularza JEDZ w świetle obowiązujących w postępowaniu przesłanek fakultatywnych,
- uzyskanie dodatkowych zapewnień od osób, co do których wykonawca składa oświadczenie w danej kwestii, co do prawdziwości przekazywanych w JEDZ informacji,
- w razie jakichkolwiek wątpliwości co do przekazywanych informacji – wyczerpujące wyjaśnienie dotyczące okoliczności danej sprawy.
Wymienione powyżej sposoby powinny znacznie ograniczyć możliwość ewentualnej odpowiedzialności, o której mowa powyżej, gdyż ze swej istoty wyłączają one umyślność w działaniu wykonawcy.
Oczywistym jest jednak, że podanie nieprawdziwych informacji może zdarzyć się każdemu przedsiębiorcy ubiegającemu się o zamówienia w Polsce także np. wskutek najzwyklejszego przeoczenia, a mówiąc językiem prawniczym - kiedy wykonawca działa w warunkach winy nieumyślnej. W takim przypadku, wciąż (nawet przy wykazaniu braku umyślności wykonawcy w działaniu) będzie niestety istniało ryzyko wykluczenia go z postępowania w oparciu o obligatoryjną przesłankę wykluczenia związaną z podaniem w wyniku winy nieumyślnej informacji wprowadzającej w błąd zamawiającego, która to informacja mogłaby mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez niego w postępowaniu.
Pamiętajmy jednak, że nawet jeżeli zamawiający uzna, że zidentyfikowane nieprawidłowości w formularzu JEDZ powinny skutkować wykluczeniem wykonawcy, to w celu skorzystania z takiej możliwości, musi on wykazać ponad wszelką wątpliwość, że wskazana sankcja (wykluczenie wykonawcy) jest proporcjonalna do charakteru popełnionej przez wykonawcę nieprawidłowości. Wymagać tego będzie od zamawiającego zasada proporcjonalności z art. 7 ust. 1 PZP, która powinna przejawiać się w każdej czynności zamawiającego.
Z pomocą przed nadmierną chęcią sankcjonowania faktu omyłkowego podania nieprawdziwych informacji powinno przyjść także bogate orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (przykładowo wyrok KIO z 21 stycznia 2015 r., sygn. KIO 17/15 czy wyrok KIO z 30 grudnia 2011 r., sygn. KIO 2681/11). Zgodnie z nim, podanie nieprawdziwych informacji przez wykonawcę nie może budzić możliwych do zinterpretowania na jego korzyść wątpliwości. I chociaż odnosi się ono do nieistniejącej już podstawy wykluczenia wykonawcy z art. 24 ust. 2 pkt 3) PZP, to jednak w pewnym zakresie może znaleźć zastosowanie.
Część I cyklu została opublikowana 18 października, część II – 25 października, a część III – 8 listopada.
podstawa prawna: Ustawa z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r., poz. 1020).
Na co wykonawca powinien zwrócić uwagę
W związku z wprowadzeniem możliwości wykluczenia wykonawcy z postępowania z powodu podania nieprawdziwych informacji także w wyniku działania w warunkach winy nieumyślnej, wykonawcy ubiegający się kontrakty publiczne powinni dołożyć jeszcze większej staranności przy weryfikowaniu informacji przekazywanych zamawiającym. Należyte zweryfikowanie przekazywanych informacji i dołożenie w tym zakresie należytej staranności pozwoli uchronić wykonawcę przed ryzykiem zaistnienia odpowiedzialności karnej czy zastosowaniem wobec niego przesłanki wykluczenia związanej z celowym wprowadzeniem zamawiającego w błąd.
Na ryzyko podania nieprawdziwych informacji będą w szczególności narażeni ci wykonawcy, którzy dla wykazania swojej rzetelności będą wypełniali formularz JEDZ. Pytania dotyczące w szczególności fakultatywnych przesłanek wykluczenia, sformułowane są w JEDZ na tyle otwarcie (i obejmują swoim zakresem znacznie więcej przypadków niż ustawa), że w określonych przypadkach mogą skutkować powstaniem u wykonawców uzasadnionych wątpliwości co do prawidłowości wypełnienia danego pola formularza.
Nie ie każde nieumyślne podanie nieprawdziwych informacji powinno jednak skutkować wykluczeniem wykonawcy. Sankcja taka zaistnieje tylko wówczas, kiedy działający zgodnie z zasadą proporcjonalności, zamawiający wykaże, ponad wszelką wątpliwość, że przesłanka wykluczenia zaistniała i że nie można zapewnić zgodności postępowania zamawiającego z przepisami prawa w inny sposób aniżeli poprzez wykluczenie wykonawcy z postępowania a fakt podania nieprawdziwych informacji przez wykonawcę nie może budzić możliwych do zinterpretowania na jego korzyść wątpliwości.