Niższe limity dla ciężarówek i TIR-ów

W piątek rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, z którego wynika, że w Polsce możliwy będzie ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku osi do 11,5 ton bez dotychczas wymaganych zezwoleń. Zarządca drogi oraz samorządy będą miał jednak możliwość wprowadzenia stref wyłączonych z ruchu ciężkich przejazdów.

Aktualizacja: 09.10.2020 20:49 Publikacja: 09.10.2020 19:54

Rząd znosi ograniczenia dla ciężkich pojazdów na drogach.

Rząd znosi ograniczenia dla ciężkich pojazdów na drogach.

Foto: Adobe Stock

Projekt nowych przepisów to pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. (sygn. C-127/17). Przypomnijmy, ze na początku roku trybunał, że obowiązujący w Polsce system udzielania zezwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi do 11,5 t jest sprzeczny z przepisami dyrektywy Rady 96/53/WE i zobowiązał do zmiany regulacji w tym zakresie.

Drogi publiczne

Za sprawą nowych regulacji ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony będzie dopuszczony na drogach publicznych. W związku z tym pojazdy ciężkie takie jak samochody ciężarowe i TIR-y będą mogły poruszać się po takich drogach bez potrzeby uzyskiwania odpowiednich zezwoleń.

Drogi gruntowe

Wyjątek stanowią drogi gruntowe, po których będą mogły przemieszczać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 ton. Jednak zarządca drogi poprzez postawienie odpowiedniego znaku drogowego będzie mógł dopuścić cięższe pojazdy do ruchu na tej drodze.

Ograniczenia wjazdu

Z uwagi na słabe standardy techniczne niektórych z dróg publicznych będzie można wprowadzić ograniczenia dla ciężkich pojazdów (do 8 lub 10 ton). Taki zakaz może nałożyć zarządca drogi poprzez oznakowanie ale również miasto poprzez uchwałę rady gminy gdy droga dodatkowo przebiega w pobliżu obszarów lub obiektów, na których ruch pojazdów ciężkich może wywierać szczególnie negatywny wpływ, czyli np. przebiega lub graniczy z obszarem chronionym przyrodniczo (parki narodowe, obszar Natura 2000) lub jest usytuowana w sąsiedztwie budynków mieszkalnych, przedszkoli, uzdrowisk bądź obszarów górniczych.

Kary

W projekcie nowych regulacji przewidziano kary pieniężne. Wysokość kary będzie rosła proporcjonalnie od przekroczenia nacisku osi.  - Im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna - czytamy w komunikacie rządu.

Nowe przepisy mają wejść w życie 60 dni od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów o możliwości ubiegania się o zwrot opłat i kar zapłaconych przed wyrokiem TSUE, które zaczną obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia.

Projekt nowych przepisów to pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. (sygn. C-127/17). Przypomnijmy, ze na początku roku trybunał, że obowiązujący w Polsce system udzielania zezwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi do 11,5 t jest sprzeczny z przepisami dyrektywy Rady 96/53/WE i zobowiązał do zmiany regulacji w tym zakresie.

Drogi publiczne

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego