Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w niedawnym wyroku nie uznał kompetencji burmistrza do zmiany z urzędu błędnej – jego zdaniem – interpretacji.
Przypomnijmy, że indywidualne interpretacje prawa podatkowego zasadniczo wydaje minister finansów (w jego imieniu dyrektorzy wybranych izb skarbowych, gdyż minister skorzystał z możliwości delegacji tej kompetencji).
Minister może też z urzędu zmienić interpretację, jeśli uzna, że jest ona nieprawidłowa. Minister, zgodnie z art. 14e ordynacji podatkowej, stwierdzając tę nieprawidłowość, uwzględnia w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości UE. Jak wynika z orzecznictwa sądowego, jest to jednak wyliczenie przykładowe i minister finansów może zmienić z urzędu interpretację po prostu wtedy, gdy uzna ją za błędną.
Ordynacja podatkowa daje kompetencje do wydawania interpretacji również wójtom, burmistrzom i prezydentom miast, stosownie do ich właściwości. Chodzi o podatki lokalne, które trafiają do gminnej kasy, w tym podatek od nieruchomości.
Ordynacja podatkowa nie zawiera żadnych szczególnych przepisów dotyczących możliwości zmiany tych interpretacji lokalnych. Stwierdza tylko, że w zakresie nieuregulowanym w dwóch krótkich zdaniach opisujących interpretacje gminne stosuje się pozostałe przepisy o interpretacjach. To ogólne stwierdzenie stało się osią sporu podatnika z gminą.