Kwesta ta ciągle budzi kontrowersje. Analiza orzecznictwa SN pokazuje jednak, że obecnie sąd ten opowiada się raczej za negatywną odpowiedzią na tak postawione pytanie. Przy czym nie od razu tak było. Na przykład w wyroku z 16 maja 1997 r. (I PKN 151/97, OSNAPiUS 1998 nr 8, poz. 235) SN uznał, że treść nawiązanego na podstawie mianowania stosunku pracy urzędnika państwowego może ulegać zmianom w wypadkach określonych ustawą o pracownikach urzędów państwowych, a także zmiany takie mogą następować z inicjatywy pracownika lub pracodawcy albo w wyniku porozumienia stron. Zdaniem SN urzędnik państwowy mianowany nie jest pozbawiony prawa zgłaszania pracodawcy wniosków i propozycji w przedmiocie zmiany treści stosunku pracy, w tym przeniesienia do pracy na inne stanowisko w tym samym urzędzie państwowym (art. 10 ust. 2 tej ustawy), niezależnie od tego, iż takie uprawnienie zastrzeżono w ustawie dla kierownika urzędu.