Co grozi za brak OC niewyrejestrowanego auta

Kara za niewykupienie polisy OC to nic w porównaniu z tym, co grozi posiadaczowi samochodu w razie spowodowania wypadku.

Aktualizacja: 06.09.2018 06:46 Publikacja: 05.09.2018 22:04

Co grozi za brak OC niewyrejestrowanego auta

Foto: 123RF

Kierowcy zwykle to wiedzą, gorzej jest z posiadaczami zużytych aut, które czasem jeżdżą, a nie zostały wyrejestrowane.

Czytaj także: Trybunał: trzeba kupić OC dla auta, którym nie jeździmy

Wypadek nieużywanego auta obciąża jego właściela

 

Przypomniał to wtorkowy wyrok unijnego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Portugalki, która ze względów zdrowotnych przestała jeździć autem, ale go nie wyrejestrowała, tymczasem jej syn bez jej wiedzy z niego skorzystał, doprowadzając do wypadku. Zginął wraz z dwoma pasażerami. Ich rodzinom odpowiednik polskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wypłacił 437 tys. euro, a potem pozwał właścicielkę auta, żądając zrefundowania mu tego wydatku.

TSUE, odpowiadając na pytania prejudycjalne portugalskiego Sądu Najwyższego, wskazał, że obowiązek ubezpieczenia OC trwa tak długo, jak pojazd jest zarejestrowany (tak jest też w Polsce) i zdolny do jazdy. Prawo krajowe może przewidywać, że krajowa instytucja odszkodowawcza może domagać się zrefundowania wypłaconego odszkodowania nie tylko od sprawcy, ale też od zobowiązanego do wykupienia polisy OC.

Ten problem dotyczy też Polski. Według danych UFG w Polsce jest 80–90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, a wciąż zarejestrowanych. Jest kilka przyczyn braku polisy OC, w ok. 20 proc. wykrytych przypadkach to przekonanie, że niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie trzeba ubezpieczać, co nie jest prawdą. Jak mówi „Rz" Aleksandra Biały, rzecznik Funduszu, skrupulatnie ściga on tego rodzaju nadużycia, nie chodzi bynajmniej tylko o kontrole drogowe. Zawsze też po wypłaceniu świadczeń poszkodowanym UFG występuje do nieubezpieczonego posiadacza pojazdu oraz sprawcy wypadku bez OC o zwrot wypłaconej kwoty. Najwyższy taki regres przekroczył 4 mln zł.

– Co jakiś czas pojawiają się postulaty, aby nie ubezpieczać samochodów osobowych w okresie, gdy nie są używane, najczęściej zimą, głównie przez starszych kierowców, ale w naszym ustawodawstwie, co do zasady (są pewne wyjątki dla pojazdów historycznych czy ciężarowych czasowo wycofanych z ruchu), muszą być ubezpieczone, dopóki nie zostaną wyrejestrowane – mówi „Rz" mec. Aleksander Daszewski z Biura Rzecznika Finansowego. – Takie auto może być bowiem okazjonalnie użyte, czy nawet skradzione, na skutek czego mogą być wyrządzone szkody czasami bardzo poważne, szczególnie na osobie.

– Należy pamiętać, że zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych i UFG za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu mechanicznego uważa się też szkodę powstałą podczas i w związku z wsiadaniem do pojazdu mechanicznego lub wysiadaniem z niego, bezpośrednim załadowywaniem lub rozładowywaniem, zatrzymaniem lub postojem. Tego rodzaju szkody mogą powstać też w związku z użytkowaniem pojazdu poza drogami publicznymi – wskazuje prof. Marcin Orlicki z Katedry Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

—Marek Domagalski

Kierowcy zwykle to wiedzą, gorzej jest z posiadaczami zużytych aut, które czasem jeżdżą, a nie zostały wyrejestrowane.

Czytaj także: Trybunał: trzeba kupić OC dla auta, którym nie jeździmy

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara