Pesa szuka właściwego toru

Pół miliarda straty poniósł producent taboru kolejowego i tramwajów w ubiegłym roku. Do końca tego ma się uporać z zaległymi dostawami i wyjść na plus.

Aktualizacja: 15.07.2020 06:27 Publikacja: 14.07.2020 21:00

Pesa szuka właściwego toru

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Przychody ze sprzedaży Pesy Bydgoszcz w 2019 r. wyniosły 1,2 mld zł i były o 22 proc. wyższe niż rok wcześniej, ale mimo to państwowa spółka odnotowała stratę. Na pogorszenie wyniku wpłynęły kary, odpisy i rezerwy utworzone w ciężar pozostałej działalności operacyjnej, w tym kara z warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), która zerwała kontrakt w związku z opóźnieniem dostaw zamówionego taboru.

Ostatecznie wynik EBITDA bydgoskiego producenta wyniósł minus 508 mln zł, w tym ponad 350 mln zł to rezerwy utworzone w związku z karami naliczonymi spółce.

– Ze względu na toczące się postępowania i negocjacje ostateczna wysokość kwot przeznaczonych na kary może być znacząco niższa – zaznacza Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy. – Dla nas ważne jest, że zamykamy kwestie przeszłości, mamy stabilną sytuację bieżącą, zgodnie z harmonogramem dostarczamy pojazdy klientom i pracujemy nad nowymi generacjami pojazdów – dodaje.

Czytaj także: Pesa ma nowego prezesa. Krzysztof Zdziarski z nową strategią

Mimo to strata za ubiegły rok jest zaskakująca, ponieważ spółka obiecywała, że 2018 r. będzie ostatnim na minusie. Była wówczas 67 mln zł pod kreską.

Półrocze na plusie

Walne zgromadzenie akcjonariuszy z Państwowym Funduszem Rozwoju (PFR, 99 proc. akcji) udzieliło zarządowi i radzie nadzorczej absolutorium. Spółka od półrocza przechodzi restrukturyzację. Zwiększa zatrudnienie w działach produkcji, zmniejsza liczbę pracowników biurowych. – Efekty już są widoczne, od początku roku realizowany jest plan produkcji i sprzedaży – zapewnia Zdziarski. Produkcja finansowana jest poprzez emisje obligacji obejmowane przed podmioty związane z PFR.

W czerwcu Pesa zanotowała najwyższe miesięczne przychody od pięciu lat – blisko 300 mln zł. W całym pierwszym półroczu wyniosły one 903 mln zł, czyli 44 proc. planowanych na ten rok (ponad 2 mld zł). Spółka ma dodatni wynik EBITDA po pierwszym półroczu i powinna zamknąć cały rok na plusie.

Zdziarski podkreśla, że wartość portfela zamówień przekracza 3 mld zł. – Perspektywy są stabilne, a spółka pozyskuje kolejne zamówienia. W ostatnim czasie podpisała umowę na dostawę tramwajów dla Jassy w Rumunii, wygrała przetarg na dostawę tramwajów dla Torunia i elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Dolnośląskich – wymienia prezes spółki.

Mimo trudności związanych z pandemią firma dostarcza kolejne pojazdy dla Kijowa, Sofii, Gdańska, Tramwajów Śląskich i Częstochowy. Od kwietnia Pesa przekazała 15 pociągów do Niemiec, a dostawy dla Deutsche Bahn zakończą się we wrześniu. Do Włoch wyjechały już cztery z 14 pojazdów ATR220Tr zamówionych dodatkowo przez Trenitalia. Pod koniec maja Pesa dostarczyła czwarty pojazd zamówiony przez Kolej Białoruską. Trwa też modernizacja wagonów dla Intercity. Pojazdy nieodebrane przez SKM z powodu zerwania przezeń umowy zostały przebudowane: otrzymały toalety i wysuwane progi. Trwają homologacje w Instytucie Pojazdów Szynowych i rozmowy z potencjalnymi odbiorcami.

Właściciel inwestuje

PFR wskazuje, że na wyniki spółki w 2019 r. negatywny wpływ miały przede wszystkim wysokie koszty arbitrażu w KIG z PKP IC oraz koszty zaskakującego wypowiedzenia kontraktu przez SKM. Strata wynika w dużej mierze z decyzji o zwiększeniu rezerw księgowych na stary portfel zamówień.

– W obecnym roku Pesa szybko realizuję produkcję i zakładamy, że 2020 r. zamknie na plusie. Tym samym uda się zrealizować założenia restrukturyzacji i skoncentrować teraz głównie na rozwoju oraz inwestycjach w nowe produkty i technologie – zapewnia prezes PFR Paweł Borys. – Pesa ma olbrzymi potencjał rozwoju, który chcemy długoterminowo wspierać. Docelowo dążymy do powstania silnego krajowego producenta pojazdów szynowych, który niekoniecznie musi być kontrolowany przez PFR – dodaje prezes.

Newag, działający w Nowym Sączu konkurent Pesy, wyniki podał wcześniej. Zakończył 2019 r. z przychodami 896,1 mln zł (mniej o 12,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego) oraz zyskiem netto 91,6 mln zł (spadek o 1,8 proc.). Zysk EBITDA wniósł natomiast 163,9 mln zł.

Przychody ze sprzedaży Pesy Bydgoszcz w 2019 r. wyniosły 1,2 mld zł i były o 22 proc. wyższe niż rok wcześniej, ale mimo to państwowa spółka odnotowała stratę. Na pogorszenie wyniku wpłynęły kary, odpisy i rezerwy utworzone w ciężar pozostałej działalności operacyjnej, w tym kara z warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), która zerwała kontrakt w związku z opóźnieniem dostaw zamówionego taboru.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze
Transport
Niepewna przyszłość samochodów na prąd. Rynek e-aut rozczarował
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?