Hyperloop może powstać z polskim udziałem

Hyperloop – innowacyjna koncepcja komunikacji pasażerskiej między miastami, swoiste połączenie transportu lotniczego z kolejowym, pozwalająca na rozpędzenie kapsuły do prędkości ponad 1000 km/h – może powstać z polskim udziałem.

Publikacja: 13.07.2016 13:36

Hyperloop może powstać przy udziale Polaków

Hyperloop może powstać przy udziale Polaków

Foto: Bloomberg

Elon Musk, twórce PayPal, SpaceX i Tesla Motors ogłosił konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii. Nad konceptem pracują grupy inżynierów z całego świata. Swój projekt mają też Polacy.

– Kiedy w czerwcu 2015 r. Musk ogłosił konkurs na projekt środka transportu Hyperloop, postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Mieliśmy świadomość, ze porywamy się z motyką na słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych Uniwersytetów – mówi Krzysztof Tabiszewski, lider grupy Hyper Poland.

Rodzimi innowatorzy liczyli jednak na własne pomysły i zapał do tworzenia nowatorskich rozwiązań.

– Stworzyliśmy oryginalny projekt supernowoczesnej kapsuły z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań i udało się, bo jesteśmy już w drugim etapie konkursu – cieszy się Tabiszewski.

Zespół Hyper Poland tworzą absolwenci Politechniki Warszawskiej, którzy pracują pod opieką merytoryczną prof. Janusza Piechny. Ich zadaniem było stworzenie koncepcji aerodynamicznej kabiny i napędu. Ponadto, inżynierowie z Hyper Poland zaprojektowali także stację wraz ze śluzą wyrównującą ciśnienie pomiędzy atmosferycznym, a tym panującym wewnątrz rury.

Idea Hyperloop jest taka, by w specjalnej rurze, z której wypompowuje się nawet 99 proc. powietrza, umieścić kapsułę pasażerską. Dzięki zredukowanemu oporowi powietrza i braku oporu toczenia taki „wagonik", poruszający się na poduszkach magnetycznych, jest w stanie rozpędzić się do prędkości niemal 1 macha (ponad 1100 km/h), zużywając tyle energii, co samochód pędzący z prędkością ok. 130 km/h. Rura o średnicy kilku metrów, postawiona ma być na kilkumetrowych wspornikach. Całość zasilana będzie energią słoneczną, czerpaną poprzez kolektory mieszczące się na rurze Hyperloop.

Wdrożenie takiego rozwiązania np. w Polsce sprawiłoby, że podróż z Warszawy do Gdańska trwałaby ledwie 40 minut, a bilet byłby dużo tańszy od miejscówki w Intercity.

Ale są też i minusy tego rozwiązania. – Kapsuła prawdopodobnie będzie dość ciasna i pozbawiona okien. Można też mieć wątpliwości, czy taka postawiona na kilkumetrowych wysięgnikach rura będzie elementem wpływającym pozytywnie na krajobraz? Z pewnością będzie wiele tego rodzaju wątpliwości, lecz póki co, my skupiamy się na problemach technicznych związanych z tą koncepcją. A ich nie brakuje – mówi Krzysztof Tabiszewski.

W Stanach Zjednoczonych inwestowane są duże środki w rozwój koncepcji, a minister transportu USA Anthony Fox stwierdził, że pod znakiem zapytania nie jest to, czy technologia powstanie, ale kiedy i kto ją zrealizuje. Projekt ciągle jest jednak na wstępnym etapie. – Potrzebne są oczywiście ogromne pieniądze. Nie zdziałamy wiele bez pomocy przemysłu, a przede wszystkim państwa. Liczymy na współpracę z każdym chętnym. Cel jest naprawdę możliwy do realizacji, także tu, w Polsce, ale potrzebna jest do tego ciężka i systematyczna praca. I jeszcze więcej pieniędzy – konstatuje Krzysztof Tabiszewski.

Inżynierowie z Hyper Poland wykonali szczegółowy prototyp rury, kapsuły i stacji Hyperloop. Model w skali 1:15 składa się z kilkudziesięciu części, które po opracowaniu wydrukowano na drukarce 3D.

– Teraz przed nami dokończenie etapu koncepcyjnego, wykonanie gruntownych badań obliczeniowych oraz przygotowania do budowy toru testowego – twierdzi Tabiszewski.

Dziś zespół Hyper Poland składa się z kilkunastu osób. Wsparcie merytoryczne zapewnia Politechnika Warszawska oraz Wrocławska. Na prowadzenie prac Hyper Poland zdobył wsparcie finansowe w wysokości 65 tys. zł (przez portal crowdfundingowy Odpalprojekt.pl). Firma DPS Software udzieliła zespołowi bezpłatnych licencji na specjalistyczne oprogramowanie. Teraz Hyper Poland zabiega o wsparcie m.in. Ministerstwa Infrastruktury, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Polskim projektem zainteresowała się już bydgoska PESA.

Elon Musk, twórce PayPal, SpaceX i Tesla Motors ogłosił konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii. Nad konceptem pracują grupy inżynierów z całego świata. Swój projekt mają też Polacy.

– Kiedy w czerwcu 2015 r. Musk ogłosił konkurs na projekt środka transportu Hyperloop, postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Mieliśmy świadomość, ze porywamy się z motyką na słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych Uniwersytetów – mówi Krzysztof Tabiszewski, lider grupy Hyper Poland.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina