Jest porozumienie. Pesa ma finansowanie i nowego właściciela

Wieczorem 29 października Pesa i konsorcjum banków oraz ubezpieczycieli zawarło porozumienie kredytowe, które spełnia ostatni warunek dla wejścia w życie lipcowej umowy przejęcia Pesy przez PFR.

Aktualizacja: 30.10.2018 05:20 Publikacja: 29.10.2018 20:08

Jest porozumienie. Pesa ma finansowanie i nowego właściciela

Foto: materiały prasowe

Łączna wartość kredytu sięga 1,2 mld zł. - Dzięki podpisanej właśnie umówię kredytowej Pesa wraca na prawidłowe tory operacyjne i finansowe, a prowadzona restrukturyzacja, produkcja i dostawy pojazdów oraz portfel zamówień na najbliższe lata dają perspektywę stabilizacji i dalszego rozwoju spółki - uważa wiceprezes i dyrektor finansowy Pesa Andrzej Juszczyński.

Czytaj także: Pesa pozostanie w polskich rękach

Pesa od 2015 roku notuje straty, wynikające z opóźnień dostaw pociągów, przede wszystkim do SB Regio. Tylko w pojazdach Link dla niemieckiego odbiorcy producent ma zamrożone ponad pół mld zł.

Kapitał Pesy w skonsolidowanym wyniku to poziom 545,1 mln zł, a strata netto jest na poziomie 629,9 mln zł. - Strata za rok 2017 uwzględnia wszystkie rezerwy zawiązane z tytułu zapasów, napraw gwarancyjnych, ewentualnych kar czy spraw sądowych. Mieliśmy rownolegle badanie due dilligence oraz zamknięcie okresu z audytorem BIG 4, który to audytor bardzo restrykcyjnie podchodził do wyceny projektów - ocenia Juszczyński.

Umowy z bankami są wieloletnie, ale wiceprezes wskazuje, ze spółka zebrała na lata 2019-2023 portfel zamówień warty 3,3 mld zł i spodziewa się kolejnych, np. w przetargu na 13 niskopodłogowych, członowych tramwajów dla Sofii. Z zamawiającym prowadzony jest dialog techniczny.

Wraz z formalnym przejęciem Pesy przez PFR oczekiwane są zmiany z radzie nadzorczej spółki, nie wykluczone są także zmiany w zarządzie.

Łączna wartość kredytu sięga 1,2 mld zł. - Dzięki podpisanej właśnie umówię kredytowej Pesa wraca na prawidłowe tory operacyjne i finansowe, a prowadzona restrukturyzacja, produkcja i dostawy pojazdów oraz portfel zamówień na najbliższe lata dają perspektywę stabilizacji i dalszego rozwoju spółki - uważa wiceprezes i dyrektor finansowy Pesa Andrzej Juszczyński.

Czytaj także: Pesa pozostanie w polskich rękach

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił