Chiński koncern transportu towarowego COSCO przygotowuje się, by wykorzystywać Północną Drogę Morską do dostaw towarów na rynki Europy, podał The Wall Street Journal. Chińczycy nie mają żadnego doświadczenia z tego typu żegludze a firma posiada na razie tylko jeden odpowiedni statek. Zbudowany w 2002 r ma długość 160 m i może transportować do 19,2 tys. ton towarów. Obsługuje południową trasę Chiny-Europa, ale już dwa razy zapuścił się na szlak północny.

Teraz więc Chińczycy chcą tam przerzucić więcej swoich przewozów. COSCO to jeden z największych przewoźników Państwa Środka (432 miejsce na liście największych firm świata magazynu Fortune). Ma flotę 800 kontenerowców o łącznej zdolności przewozowej 56 mln ton. W ciągu roku transportuje ponad 400 mln ton. W 2014 r przychody wyniosły 27,5 mld dol..

Jednak eksperci podkreślają, że Północna Droga Morska to zupełnie inna bajka aniżeli szlaki południa. Wprawdzie w porównaniu z drogą przez Kanał Sueski jest krótsza o ponad połowę (48 dni do 23), ale i dużo trudniejsza. W grudniu 2012 r tankowiec Gazpromu udanie pokonał wody Oceanu Lodowatego w kierunku przeciwnym - z ładunkiem LNG dla Japonii. „Sukces rejsu pokazał, że Gazprom może teraz wykorzystywać tę drogę do dostaw rosyjskiego gazu skroplonego do krajów Azji i Pacyfiku(...). Trasa o 40 proc. skraca czas rejsu z Zachodniej Europy do Azji Północno-Wschodniej w porównaniu z trasą przez kanał Sueski czy Panamski".

Najcieplejszym miesiącem jest tam wrzesień, ale i wtedy od 4 do 7 mln km (45 proc. powierzchni) pokrywa lód. Wprawdzie powierzchnia lodu na północy zmniejsza się z roku na rok, ale na razie szlak jest wykorzystywany w niewielkim stopniu, głównie przez Rosjan. W 2013 r przewieziono na północy 1,4 mln ton co stanowiło rekord, ale w minionym roku liczba przewozów spadła o połowę a w tym roku jest to tylko 100 tys. ton.

Problemem Chińczyków jest nie tylko brak doświadczenia na północnym szlaku, ale też słaba pod tym względem flota. Firma na tylko jeden lodołamacz. Na korzyść chińskich planów przemawia jeden argument - globalne ocieplenie topi Ocean Lodowaty. Do 2030 r ma on być wolny od lodu.