FRS wzmocni polskie stocznie

Położenie Polski nad Morzem Bałtyckim sprawia, że nasz kraj ma duży potencjał społeczny i gospodarczy. Potencjał ten nie był dotychczas w pełni wykorzystywany, szczególnie w zakresie przemysłu stoczniowego.

Aktualizacja: 22.10.2018 09:00 Publikacja: 22.10.2018 08:00

Teraz ma się to zmienić za sprawą projektu odbudowy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz działaniom wynikającym ze Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Szczególną rolę w tym procesie odegra Fundusz Rozwoju Spółek. To jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, nadzorowana przez ministra gospodarki morskiej. To właśnie ten podmiot będzie odgrywał rolę wyspecjalizowanego wehikułu finansowego w zakresie konsolidacji przemysłu stoczniowego.

FRS powstał w sierpniu 2016 r., zaś jego baza majątkowa została zwiększona w wyniku połączenia z 10 spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz dokonanego w 2017 r. dokapitalizowania. Celem powołania spółki było wsparcie działań restrukturyzacyjnych i finansowych dla spółek Skarbu Państwa, które tego wymagały. Jesienią 2017 roku nadzór właścicielski przeniesiono z ówczesnego Ministerstwa Rozwoju do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jednocześnie określono nowe kierunki zadań, jakie stanęły przed FRS, a mianowicie szeroko rozumiane wsparcie sektora gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Głównym zadaniem spółki jest wsparcie finansowe na zasadach rynkowych oraz nadzór właścicielski nad wybranymi spółkami stoczniowymi ? zwłaszcza tymi, które realizują kluczowe zadania związane z przygotowaniem koncepcyjnym i budową pierwszego promu typu RO-PAX w ramach programu „Batory".

W czerwcu 2018 r. podczas inauguracji 6. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie postawiono pierwszy krok na drodze do konsolidacji polskiego przemysłu stoczniowego ? podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia akcji Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego od jednostek podległych Ministerstwu Obrony Narodowej do FRS, a więc jednostki podległej Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. FRS posiada duże kompetencje, bazujące na doświadczeniu swoich pracowników zdobytym w sektorze bankowym i prawnym, a ta wiedza będzie niezbędna w procesie podnoszenia efektywności działania stoczni.

Spółka w zakresie władztwa korporacyjnego nad przejmowanymi podmiotami stoczniowymi widzi potrzebę profesjonalizacji nadzoru właścicielskiego i budowy ich trwałej wartości. Dlatego po przejęciu nadzoru właścicielskiego, FRS będzie podejmował działania ściśle związane z założeniami strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a realizowanej w ramach programu „Batory". Efektem działań FRS ma być ustabilizowanie kondycji finansowej szczecińskich stoczni i znaczące podniesienie efektywności ich działania, tak aby były w pełni zdolne – pod względem operacyjnym, organizacyjnym i finansowym ? do jak najszybszego wybudowania pierwszego promu i przejścia od prowadzonych aktualnie prac projektowych do etapu wykonawczego.

Będzie się to odbywało przez daleko idące wsparcie w ramach własnych zasobów, jak również pomoc w pozyskiwaniu finansowania. Co istotne, finansowy udział FRS w realizacji przedsięwzięć w tym zakresie w pełni opierać się będzie na zasadach rynkowych, komercyjnych oraz przy wykluczeniu wszelkich elementów, które mogłyby skutkować uznaniem działań spółki za niedozwoloną pomoc publiczną.

W praktyce, w odniesieniu do procesu alokacji aktywów stoczniowych, będzie to system komunikacji celów i oczekiwań, jakie powinny być stawiane członkom rad nadzorczych i zarządom podległych spółek. Usprawni to i ureguluje m.in. dwustronny przepływ informacji o ryzykach i istotnych zdarzeniach wpływających na działalność spółek pomiędzy FRS a organem nadzoru w spółkach. W zakresie finansowania dłużnego spółka zaproponuje instrumenty wspierające płynność finansową przedsiębiorstw, procesy restrukturyzacji oraz długoterminowe projekty inwestycyjne. Oferta finansowania obrotowego pozwala na pozyskanie środków służących finansowaniu bieżących zobowiązań przedsiębiorstwa, realizacji kontraktów i zamówień lub spłaty zadłużenia wobec innych banków.

Realizacja przez MSR Gryfia i SPP programu Batory, jak również podniesienie efektywności działania obydwu spółek oraz zapewnienie stabilnej sytuacji finansowej stanowić będą priorytet działań FRS jako przyszłego właściciela. Zgodnie z założeniami przejęcie nadzoru nastąpi jeszcze w tym roku.

—Anna Molędowska, portalstoczniowy.pl

Teraz ma się to zmienić za sprawą projektu odbudowy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz działaniom wynikającym ze Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Szczególną rolę w tym procesie odegra Fundusz Rozwoju Spółek. To jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, nadzorowana przez ministra gospodarki morskiej. To właśnie ten podmiot będzie odgrywał rolę wyspecjalizowanego wehikułu finansowego w zakresie konsolidacji przemysłu stoczniowego.

FRS powstał w sierpniu 2016 r., zaś jego baza majątkowa została zwiększona w wyniku połączenia z 10 spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz dokonanego w 2017 r. dokapitalizowania. Celem powołania spółki było wsparcie działań restrukturyzacyjnych i finansowych dla spółek Skarbu Państwa, które tego wymagały. Jesienią 2017 roku nadzór właścicielski przeniesiono z ówczesnego Ministerstwa Rozwoju do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jednocześnie określono nowe kierunki zadań, jakie stanęły przed FRS, a mianowicie szeroko rozumiane wsparcie sektora gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Głównym zadaniem spółki jest wsparcie finansowe na zasadach rynkowych oraz nadzór właścicielski nad wybranymi spółkami stoczniowymi ? zwłaszcza tymi, które realizują kluczowe zadania związane z przygotowaniem koncepcyjnym i budową pierwszego promu typu RO-PAX w ramach programu „Batory".

Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego