Północny Szlak Morski otwarty na świat

Pierwszy kontenerowiec tzw. klasy arktycznej przepływa właśnie Północnym Szlakiem Morskim. To historyczne wydarzenie w międzynarodowym transporcie.

Aktualizacja: 12.09.2018 12:18 Publikacja: 12.09.2018 10:39

Północny Szlak Morski otwarty na świat

Foto: Fotolia

- Ten rejs z Władywostoku do St. Petersburga z zawinięciem do koreańskiego Pusan, a na końcu do niemieckiego Bremerhafen, można bez przesady nazwać otwarciem nowej karty w historii transportu morskiego. Potwierdza on bezpieczeństwo, efektywność i przydatność rosyjskiej Arktyki, całej Północnej Drogi Wodnej jako międzynarodowego korytarza transportowego - ogłosił Władimir Putin podczas forum ekonomicznego Dalekiego Wschodu we Władywostoku.

Zaprosił też zagraniczne firmy do korzystania z przewozów Północnym Szlakiem Morskim. Prowadzi on wzdłuż północnych wybrzeży Rosji i łączy Daleki Wschód z europejską częścią federacji. Warunki żeglugi są skrajnie trudne - przez Ocean Lodowany (morza Barentsa, Karskie, Łaptiewów, Wschodnio-Syberyjskie i Czukockie). Choć człowiek próbował go przepłynąć już w XVI w. (Anglicy), to udało się to dopiero na początku XX w. Pierwszy statek transportowy pokonał drogę w 1934 r.

W 2012 r. miało miejsce pierwsze przepłynięcie gazowca z Norwegii do Japonii Północnym szlakiem Morskim. Drogę utorowały mu rosyjskie lodołamacze. W 2017 r. wielkość przewozów towarowych tą drogą wyniosła 10,69 mln ton. Przewozy rosną od siedmiu lat. Pod potrzeby międzynarodowe Rosja buduje trzy najpotężniejsze na świecie lodołamacze o napędzie atomowym. Powstają w stoczniach Dalekiego Wschodu. Największy skruszy lód o grubości 4,5 metra.

Rosja ma wiekowe tradycje w wykorzystaniu i budowie lodołamaczy. Pierwsze dwa - Bajkał i Amur -pływały po Bajkale od końca XIX wieku. Pierwszy lodołamacz arktyczny Jermak zbudowała dla floty carskiej stocznia amerykańska Armstrong Whitworth w 1898 r. Statek był w użyciu do... 1964 r.

Stocznia Bałtycka w St. Petersburgu pierwsze osiem lodołamaczy zbudowała w latach 1921-1941. Sowieci jako pierwsi zbudowali też w 1959 r. lodołamacz z napędem atomowym. Drugi - Arktyka zaczął pracę w 1974.

Obecnie Rosja ma największą flotę lodołamaczy na świecie: 5 atomowych i 39 z napędem dieslowo-elektrycznym. Flota statków z reaktorami jądrowymi pozwala na wykorzystanie przez statki Północnego Szlaku Morskiego.

- Ten rejs z Władywostoku do St. Petersburga z zawinięciem do koreańskiego Pusan, a na końcu do niemieckiego Bremerhafen, można bez przesady nazwać otwarciem nowej karty w historii transportu morskiego. Potwierdza on bezpieczeństwo, efektywność i przydatność rosyjskiej Arktyki, całej Północnej Drogi Wodnej jako międzynarodowego korytarza transportowego - ogłosił Władimir Putin podczas forum ekonomicznego Dalekiego Wschodu we Władywostoku.

Zaprosił też zagraniczne firmy do korzystania z przewozów Północnym Szlakiem Morskim. Prowadzi on wzdłuż północnych wybrzeży Rosji i łączy Daleki Wschód z europejską częścią federacji. Warunki żeglugi są skrajnie trudne - przez Ocean Lodowany (morza Barentsa, Karskie, Łaptiewów, Wschodnio-Syberyjskie i Czukockie). Choć człowiek próbował go przepłynąć już w XVI w. (Anglicy), to udało się to dopiero na początku XX w. Pierwszy statek transportowy pokonał drogę w 1934 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje