Drogi: Przy autostradach A1 i A2 oraz trasach S3, S5, S7 i S8 pojawią się stacje paliw

Będą przetargi na miejsca obsługi podróżnych przy trasach A1 i A2 oraz S3, S5, S7 i S8.

Publikacja: 04.08.2016 19:09

Foto: Fotorzepa/Łukasz Solski

Przy drogach i autostradach pojawi się więcej miejsc obsługi podróżnych (MOP). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza ogłosić szereg przetargów na dzierżawę takich obiektów. MOP powstaną m.in. przy autostradach A1, A 2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S 5, S 7 oraz S8. Firmy, które wygrają przetarg, będą budować stacje benzynowe i restauracje, a w niektórych miejscach także motele.

Na razie rozbudowanych MOP jest niewiele. Na nowej ekspresówce S8 między Łodzią a Wrocławiem są jedynie parkingi z toaletami. Podobnie jest na niedawno wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S3, a także na autostradzie A1 między Strykowem a Tuszynem i na A4 z Rzeszowa do Jarosławia.

Na długich odcinkach problemem jest zwłaszcza brak stacji paliw: kierowcy poruszający się po S8 muszą zjechać z trasy, by zatankować. Dopiero pod koniec roku Shell zakończy budowę stacji paliw, które pojawią się na MOP Chojny i Dąbrowa.

Nowe obiekty

W budowie są także obiekty przy autostradzie A1. Według informacji GDDKiA w ciągu kilku miesięcy między Strykowem a Tuszynem dwie stacje wybuduje Orlen.

W drugiej połowie lipca Lotos uruchomił stację na MOP Krzyżanów Wschód – to pierwszy MOP wyższej kategorii na odcinku Stryków–Toruń.

Natomiast na początku 2017 r. dwie stacje zostaną otwarte na MOP Lubień i Machnacz. Na autostradzie A4 nowa stacja, Palikówka, pojawi się w połowie roku na odcinku Rzeszów–Przeworsk. W sumie na etapie projektowania lub realizacji jest dziewięć obiektów.

Obecnie GDDKiA na zarządzanej przez siebie sieci dróg ekspresowych i autostrad dzierżawi 61 miejsc obsługi podróżnych drugiej i trzeciej kategorii. Funkcjonują tam 52 stacje paliw i restauracje. Na dziewięciu MOP są motele.

Wysokie czynsze

GDDKiA liczy, że w przygotowywanych przetargach weźmie udział większa liczba firm chętnych do budowy MOP.

– Propozycja nie będzie kierowana tylko do największych graczy na rynku. Dzierżawcami mogą zostać także podmioty posiadające kilka stacji paliw oraz kilkuletnie doświadczenie – twierdzi Łukasz Jóźwiak z Biura Generalnego Dyrektora DKiA.

Warunki dzierżawy będą uzależnione od atrakcyjności obiektu. Czynsze dzierżawne wynoszą od 1 tys. do 10 tys. zł miesięcznie. Do tego dochodzi czynsz uzależniony od obrotu: od 0,25 do 1 proc. przychodów ze sprzedaży paliw oraz 4 proc. przychodów z pozostałej sprzedaży (sklepy, restauracje, usługi). Nowe MOP mają powstawać w ciągu półtora roku od przekazania terenu firmie wygrywającej przetarg.

Brak stacji paliw przy drogach ekspresowych i autostradach to problem ciągnący się od lat. GDDKiA zapowiada, że w przypadku nowo budowanych tras będzie uruchamiać przetargi na dzierżawę MOP wcześniej, by zaczynały funkcjonować już w momencie oddania drogi do ruchu.

Rodzaje MOP

Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) funkcjonujące przy autostradach i drogach ekspresowych dzielone są na trzy kategorie.

Pierwsza to MOP wyposażony w parkingi i toalety, na którym można ulokować obiekty małej gastronomii lub automaty z produktami spożywczymi. Operatorem tego typu MOP jest zarządca drogi, czyli w wypadku dróg ekspresowych GDDKiA, a w wypadku autostrad – GDDKiA lub koncesjonariusz.

MOP drugiej kategorii, prócz elementów z pierwszej, wyposażony jest dodatkowo w stację paliw oraz restaurację. Przepisy dopuszczają na nim także inne obiekty handlowo-usługowe. Operatorem i zarządcą jest wybrana w przetargu spółka, która zawiera wieloletnią umowę dzierżawy z GDDKiA.

MOP kategorii trzeciej różni się od drugiej tym, że docelowo może mieć obiekt noclegowy.

Przy drogach i autostradach pojawi się więcej miejsc obsługi podróżnych (MOP). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza ogłosić szereg przetargów na dzierżawę takich obiektów. MOP powstaną m.in. przy autostradach A1, A 2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S 5, S 7 oraz S8. Firmy, które wygrają przetarg, będą budować stacje benzynowe i restauracje, a w niektórych miejscach także motele.

Na razie rozbudowanych MOP jest niewiele. Na nowej ekspresówce S8 między Łodzią a Wrocławiem są jedynie parkingi z toaletami. Podobnie jest na niedawno wybudowanym odcinku drogi ekspresowej S3, a także na autostradzie A1 między Strykowem a Tuszynem i na A4 z Rzeszowa do Jarosławia.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów