Skarb państwa przejmuje kontrolę nad włoskimi autostradami

Włoski skarb państwa przejmie kontrolę nad tysiącami kilometrów płatnych autostrad na podstawie umowy z Atlantią. Jej główny akcjonariusz, rodzina Benettonów zgodziła się odstąpić udziały w filii ASPI, aby nie odebrano jej licencji

Publikacja: 16.07.2020 13:08

Skarb państwa przejmuje kontrolę nad włoskimi autostradami

Foto: Bloomberg

Władze w Rzymie groziły od prawie 2 lat filii Autostrade per l'Italia odebraniem licencji po zawaleniu się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu Morandi w Genui, gdy zginęły 43 osoby. Autostrade była użytkownikiem tej magistrali.

Po posiedzeniu, które trwało całą noc z wtorku na środę rząd koalicyjny ogłosił, że otrzymał nowe propozycje od Atlantii i ASPI w sprawie eksploatacji płatnych autostrad i poinformował o uruchomieniu postępowania prawnego, które zakończy spór. Atlantia zgodziła się odstąpić początkowo 51 proc. z posiadanych 88 proc. w filii publicznemu bankowi Cassa Depositi e Prestiti (CDP) i innym inwestorom instytucjonalnym za łączne 3,2-3,3 mld euro. Zrobi to poprzez podwyższenie kapitału, co zmniejszy jej udział w filii, filia zostanie następnie wyodrębniona i trafi na giełdę. Rodzina Benettonów odstąpi w ciągu 12 miesięcy swój udział bankowi CDP i innymi inwestorom instytucjonalnym, zainteresowane są fundusze Blackstone i Macquarie — informuje Reuter.

Ta informacja wywołała skok akcji Atlantii w Mediolanie o ponad 25 proc. Rodzina Benttonówi ma w niej 30 proc., Atlantia kontroluje też firmę zarządzającą lotniskami ADR i firmę elektronicznego poboru myta Telepass. Innymi udziałowcami filii ASPI są Allianz, francuska EDF i chiński fundusz Silk Road Fund.

Spór rządu z Autostrade eksploatującej ok. 3 tys. km autostrad nabrał akcentu politycznego, dotyczył zwłaszcza roli wpływowej rodziny Benettonów. Trwał długo, bo w rządzie były różne stanowiska. Obecnie „rząd potwierdził zasadę naruszaną w przeszłości, że infrastruktura publiczna jest cennym dobrem publicznym" — oświadczył w komunikacie premier Giuseppe Conte. Dodał, że osiągnięte porozumienie powinno zostać zatwierdzone w sposób przejrzysty i czytelny, aby znikła groźba odebrania licencji. Gdyby do tego doszło, Atlantia musiałaby spłacić dług Autostrade ok. 10 mld euro,. co mogłoby zagrozić je istnieniu. Osoba związana z rodziną Benettonów ujawniła, że do porozumienie prezesa Atlantii, Carlo Bertazzo z ministrem gospodarki, Roberto Gualtierim „doszło z pistoletem przyłożonym do skroni, ale nie było innego rozwiązania".

Filia zobowiązała się ponadto wypłacić 3,4 mld euro odszkodowania, zgodziła się na mniej korzystną metodę ustalania stawek myta i zrezygnowała ze wszelkiej drogi prawnej wobec skarbu państwa. Zaakceptowała też włączenie do umowy o użytkowaniu autostrad klauzulę o odbieraniu licencji.

Ostateczne porozumienie pozwoliło rozładować narastający spór polityczny w kruchej koalicji rządowej populistycznego Ruchu 5 Gwiazd (zwolennika odebrania licencji), Partii Demokratycznej i małego ugrupowania centrowego Viva Italia.

Władze w Rzymie groziły od prawie 2 lat filii Autostrade per l'Italia odebraniem licencji po zawaleniu się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu Morandi w Genui, gdy zginęły 43 osoby. Autostrade była użytkownikiem tej magistrali.

Po posiedzeniu, które trwało całą noc z wtorku na środę rząd koalicyjny ogłosił, że otrzymał nowe propozycje od Atlantii i ASPI w sprawie eksploatacji płatnych autostrad i poinformował o uruchomieniu postępowania prawnego, które zakończy spór. Atlantia zgodziła się odstąpić początkowo 51 proc. z posiadanych 88 proc. w filii publicznemu bankowi Cassa Depositi e Prestiti (CDP) i innym inwestorom instytucjonalnym za łączne 3,2-3,3 mld euro. Zrobi to poprzez podwyższenie kapitału, co zmniejszy jej udział w filii, filia zostanie następnie wyodrębniona i trafi na giełdę. Rodzina Benettonów odstąpi w ciągu 12 miesięcy swój udział bankowi CDP i innymi inwestorom instytucjonalnym, zainteresowane są fundusze Blackstone i Macquarie — informuje Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi