Minister transportu Enrico Giovannini poinformował w rozgłośni Radio24, że rozmowy Atlantii z firmą finansową CDP i funduszami inwestycyjnymi Macquarie i Blackstone weszły w kluczową fazę, kierownictwo Atlantii przystąpiło po świątecznej przerwie do oceny najnowszej oferty konsorcjum dotyczącej przejęcia filii ASPI — informuje Reuter.

Przed Wielkanocą konsorcjum przedstawiło Atlantii nową propozycję odkupienia od niej 88 proc. udziałów w ASPI, co ma zakończyć spór tej firmy z rządem powstały po tragedii w Genui. W sierpniu 2018 zawaliły się dwa przęsła autostrady obsługiwanej przez filię, zginęły 43 osoby, rząd obarczył filię winą za zaniedbanie tej części autostrady i zagroził odebraniem licencji, następne nakazał sprzedanie filii.

Nowa oferta opiera się na poprzedniej wycenie wartości rynkowej filii autostradowej 9,1 mld euro i proponuje Atlantii pokrycie 870 mln euro potencjalnych kosztów sądowych związanych z odszkodowaniami. To ustępstwo wobec oferty z lutego, bo wcześniej była mowa o sumie 1,5 mld euro. Oferta pozwala ponadto Atlantii zachować subwencje publiczne, jakie rząd przyzna ASPI w ramach pomocy firmom w związku z pandemią.

Minister Giovannini poinformował, że doszło do ważnego momentu w rozmowach Atlantii z CDP i funduszami, ale wszystko powinno odbywać się zgodnie z regułami rynkowymi. Rada nadzorcza Atlantii żebrała się 8 kwietnia dla dokonania wstępnej oceny oferty konsorcjum z CDP, w najbliższych dniach na następnym posiedzeneiu zadecyduje, czy przedstawić tę propozycję inwestorom w ramach normalnego czy nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

Sprawa cesji filii przeciąga się, bo udziałowcy Atlantii mają różne zdania o samej operacji, główni inwestorzy popierają ją, ale mniejsi chcą nadal wyższej ceny i lepszych warunków. Zaskakująca informacja o możliwej inwestycji hiszpańskiej grupy infrastruktury ACS Florentino Pereza dodała nowej komplikacji. Prezydent ACS, F. Perez ogłosił tuż po świętach, że jego firma chce doprowadzić do powstania paneuropejskiej grupy operatorów płatnych autostrad z włoską Atlantią, która sprzedaje ASPI. Nie złożył jednak żadnej konkretnej propozycji. Minister nie chciał komentować spekulacji prasowych.