#RZECZoBIZNESIE: Tomasz Wojtkiewicz: Czas na publiczne rowery elektryczne

Na zachodzie takich rozwiązań jest bardzo niewiele w systemach rowerów publicznych – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 07.06.2017 13:45 Publikacja: 07.06.2017 13:40

#RZECZoBIZNESIE: Tomasz Wojtkiewicz: Czas na publiczne rowery elektryczne

Foto: tv.rp.pl

Gość zaznaczył, że nadrzędną rolą wdrażania systemu rowerów publicznych jest usprawnienie komunikacji zbiorowej.

- Popularność tego typu komunikacji bierze się z prostego powodu. Miasta borykają się nie tylko z korkami, ale też z zagęszczeniem infrastruktury. Rower jest najbardziej efektywnym środkiem do przemieszczania się w takiej przestrzeni - mówił Wojtkiewicz.

Zaznaczył, że Nextbike w Polsce zarządza flotą ponad 11 tys. rowerów w 26 miastach, które parkują w 933 stacjach. - W samej Warszawie mamy 4,5 tys. rowerów. Działamy też np. w Łodzi, Poznaniu, Białymstoku, Lublinie, Katowicach czy Szczecinie – wyliczał.

Wojtkiewicz przyznał, że pierwsze projekty nie dawały poziomu rentowności i możliwości zarobku. - Ten biznes składa się z dwóch strumieni. Pierwszy to świadczenie usługi na rzecz samorządów. Drugim elementem są przychody ze źródeł prywatnych naszych partnerów. Są to reklamy na skrzydełkach rowerów czy stacje sponsorskie – tłumaczył.

Przypomniał, że 5 lat temu trudnością było przekonanie do zainteresowania takim projektem. Traktowano rowery w komunikacji jako białe niedźwiedzie – mówił.

- Dzisiaj do poprawy jest jeszcze traktowanie wspólnego dobra. Ciężko jest oczekiwać, żebyśmy nie szanowali wspólnego dobra, które dostajemy poniekąd za darmo – dodał.

Wojtkiewicz zaznaczył, że rowery wchodzą do małych miast bo komunikacja tam ma swoje braki i wyzwania. - Wdrożenie linii autobusowej czy trakcji tramwajowej to proces długotrwały i kosztowny. Rower jest dużo bardziej elastycznym środkiem transportu, który można szybko wdrożyć i dostosować – mówił.

- Z powodu wyborów samorządowych w 2018 r. spodziewamy się, że będzie to gorący okres na tego typu rozwiązania – dodał.

Podkreślił, że statystyki są imponujące. - Dużą motywacją do korzystania jest na pewno pierwsze 20 minut darmowych. W ciągu niespełna 6 lat odnotowaliśmy blisko 20 mln wypożyczeń. Średnio miesięcznie od początku tego sezonu to 1,3 mln wypożyczeń w skali całego kraju. Zarejestrowanych mamy ponad 1,13 mln użytkowników. Otwieraliśmy ten sezon z 920 tys. użytkowników. Średnio użytkownik ma ok. 17 wypożyczeń. Rekordzista ma ponad 2200 wypożyczeń - wyliczał Wojtkiewicz.

Zaznaczył, że tandemy wdrożone w 2014 r. spodobały się niesamowicie. - Drugą nowość, którą wdrożyliśmy w Polsce to były rowerki dziecięce. Wdrożyliśmy również rowery cargo do przewożenia dzieci – mówił.

Zdradził, że niedługo swoją premierę będą miały rowery elektryczne w Warszawie. - Myślimy, że to będzie w okresie wakacyjnym. Jest to pierwsze wdrożenie tego typu systemu w Polsce. Na zachodzie takich rozwiązań jest bardzo niewiele w systemach rowerów publicznych – mówił.

- Będzie to eksperyment. Na skarpie wiślanej w Warszawie ludzie chętnie zjeżdżają, natomiast nie podjeżdżają pod górę. Tam powstanie 10 stacji łączące Powiśle z Traktem Królewskim. Ma to umożliwić podjeżdżanie na tę górę na rowerach ze wspomaganiem elektrycznym. Zaznaczam, że jest to wspomaganie, a nie całkowite wyręczanie w pedałowaniu – dodał.

Gość zaznaczył, że nadrzędną rolą wdrażania systemu rowerów publicznych jest usprawnienie komunikacji zbiorowej.

- Popularność tego typu komunikacji bierze się z prostego powodu. Miasta borykają się nie tylko z korkami, ale też z zagęszczeniem infrastruktury. Rower jest najbardziej efektywnym środkiem do przemieszczania się w takiej przestrzeni - mówił Wojtkiewicz.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej