#RZECZoBIZNESIE: Cezary Piekarski: Korporacje są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców

Dzięki technologiom fałszowanie dokumentów, wymuszenia czy nadużycia zyskują nowe życie – mówi Cezary Piekarski, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa, Bank Millennium, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 16.02.2018 14:49 Publikacja: 16.02.2018 13:26

#RZECZoBIZNESIE: Cezary Piekarski: Korporacje są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że klienci korporacyjni są bardzo atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców.

- Odżywają stare przestępstwa jak wymuszenia, nadużycia czy fałszowanie dokumentów. Dzięki technologiom zyskują nowe życie - mówił Piekarski.

- Drugi typ ataków związany jest z nowymi technologiami. Chodzi o przejęcie dostępu do kont bankowych, poufnych informacji, tajemnic handlowych czy danych osobowych – dodał.

Zaznaczył, że w przypadku przedsiębiorców ofiarą nie są pojedyncze dokumenty, zdjęcia z wakacji czy praca magisterska. - Często są to całe bazy danych, kluczowe z perspektywy prowadzenia biznesu. Zaszyfrowanie takich danych i zażądanie okupu, stawia przedsiębiorcę w trudnej sytuacji – ocenił.

Gdy cyberprzestępcy wchodzą w posiadanie puli pieniędzy zaczyna się wielki wyścig. - Kradzież jest jedynie pierwszym krokiem w całym przestępstwie. Wyścig odbywa się pomiędzy bankami, firmami zajmującymi się rozliczeniem, organami ścigania a przestępcami. Przestępcy próbują jak najszybciej opuścić sektor bankowy, bo w nim można monitorować transakcje - tłumaczył Piekarski.

- Po opuszczeniu systemu środki często trafiają do kryptowalut lub kasyn online, miejsc, które są poza zasięgiem organów ścigania – dodał.

Od 5-7 lat świadomość przedsiębiorców radykalnie rośnie, bo cyberprzestępczość staje się coraz większym zagrożeniem.

- Przedsiębiorcy zaczynają coraz skutecznie przygotowywać się. Wzrasta także świadomość dobrych praktyk odpowiedzi na takie zdarzenia - mówił Piekarski.

- Absolutną podstawą jest bezpieczny komputer. Drugim krokiem jest mądre korzystanie z narzędzi autoryzacji, które udostępniają banki. Trzeci krok to ograniczone zaufanie do komunikacji, niezależnie czy ma formę cyfrową czy papierową. Bardzo ważne jest też jak najszybsze poinformowanie banku i organów ścigania – dodał.

Gość przyznał, że klienci korporacyjni są bardzo atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców.

- Odżywają stare przestępstwa jak wymuszenia, nadużycia czy fałszowanie dokumentów. Dzięki technologiom zyskują nowe życie - mówił Piekarski.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika
Materiał partnera
Handel z drugiej ręki napędza e-commerce
Materiał partnera
TOGETAIR 2024: drogi do ocalenia Ziemi