Dziewięć dzieł zakupionych dzięki dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uzupełniło unikalny zespół wczesnych prac artysty, znajdujących się w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. Liczy on teraz 41 obiektów i ukazuje relację sztuki artysty z twórczością Stanisława Przybyszewskiego i Edvarda Muncha, a zarazem narodziny ekspresjonistycznej formuły polskiego modernizmu. To obecnie największa kolekcja Wojciecha Weissa (1875-1950) w zbiorach publicznych.
- W !898 roku do Krakowa przybył z Berlina Stanisław Przybyszewski, witany jako genialny Polak, autor rozchwytywanych esejów z pogranicza sztuki i filozofii , m.in. o Edvardzie Munchu i uważany przez wszystkich za genialnego odtwórcę muzyki Chopina. – mówił podczas piątkowej prezentacji dzieł Weissa dr Łukasz Kossowski, kurator Działu Sztuki Muzeum Literatury. – Przybyszewskiego przyjęto jako proroka sztuki nowej, a na jego koncertach fortepianowych zbierała się cała elita artystyczna Krakowa. Bywał tam również młody Weiss, który znalazł się pod totalnym urokiem poglądów Przybyszewskiego, kształtowanych pod wpływem Nietzschego i Schopenhauera. Jego pesymistycznych wizji świata, erotyzmu, wizerunku kobiety jako apokaliptycznej nierządnicy, która dąży do upadku mężczyzny. Pojawiający się w sztuce młodego Weissa niepokój, katastrofizm, panerotyzm powiązany z pejzażem biorą się z Przybyszewskiego.