Zabawa w kolory i kształty

Łódzki Ośrodek Propagandy Sztuki zapełniły prace wiedeńskiej artystki Veroniki Taussig: rzeźby, trójwymiarowe obiekty, instalacje, reliefy przypominające obrazy.

Publikacja: 30.12.2018 14:02

Zabawa w kolory i kształty

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Mimo abstrakcyjnych kształtów zaskakują bogactwem form i intensywnością kolorów, w których zgodnie z tytułem wystawy „Black Red and Yellow” dominują wyraziste kontrastowe barwy. Wnoszą pulsujące pozytywne energie do wnętrza galerii i dobrze współgrają z tą wystawienniczo trudną przestrzenią o falujących ścianach (kiedyś w tym pawilonie, stojącym w parku im. Henryka Sienkiewicza mieściła się pijalnia wód mineralnych). Obiekty Taussig w dużej skali przypominają totemy lub uproszczone figury. Przy całej ich geometryczności są organiczne i biomorficzne. Budzą dalekie skojarzenia z postacią człowieka lub światem natury, np. z ruchomą wznoszącą się i opadającą wodną falą. A jednocześnie materiały z których są wykonane: aluminium i polimery, pokrywane barwnymi błyszczącymi lakierami, podkreślają nowoczesny neoawangardowy charakter tych obiektów.

Kreacyjna swoboda, z jaką artystka je tworzy sprawia, że w szybkim tempie liczba rzeźbiarsko-malarskich form rozrasta się, zadziwiając różnorodnością. Tym bardzie to zaskakuje, że mamy do czynienia z przypadkiem późnego rozkwitu talentu. Veronica Taussig przez lata zajmowała się domem i wychowaniem dzieci, a zawodowo designem i projektowaniem wnętrz. Po sześćdziesiątce odkryła nową przestrzeń artystycznej aktywności – rzeźbę. Jak opowiada, impulsem do zajęcia się nią była wystawa wycinanek Matisse’a, którą oglądała w Nowym Jorku. Pomyślała wtedy, że sama chętnie spróbowałaby wycinania przestrzennych form. Nie kopiuje jednak w nich mistrza, lecz szuka własnego stylu i ekspresji, tworząc trójwymiarowe obiekty. 

Można mówić w nich o źródłach wielu inspiracji. Z pewnością silny wpływ wywarł też na jej wyobraźnię Hans Arp ze swym dążeniem do uproszczonych płynnych form, łączących abstrakcję z obserwacją natury i działających na wszystkie zmysły, nie tylko wzroku. Można też wskazywać na Constantina Brancusiego, Alexandra Caldera , a z malarzy np. na Maxa Ernsta, czy Lucio Fontanę. 

Rzeźby artystki świetnie współgrają z przestrzenią, intrygując ażurowymi prześwitami , „tańczącymi” formami albo pozorem ruchu i pulsacji, czy też uchylając jakąś skrywaną tajemnicę w pozornie minimalistycznym kształcie. W reliefowych pracach Taussig, przeważnie z kolorowych bibułek, dochodzą jeszcze efekty op-artowskie o znacznie bogatszej, niekiedy wręcz neonowej kolorystyce.

Wszystkie jej prace emanują udzielającą się radością tworzenia i życiowego optymizmu , aktywizującą wyobraźnię widza. Ich psychofizyczne oddziaływanie świetnie się sprawdza we wnętrzach. Widz czuje się jakby wspólnie z artystką uczestniczył w niekończącej się dadaistycznej zabawie.

Wystawa pod patronatem Austriackiego Forum Kultury czynna do 3 lutego

Mimo abstrakcyjnych kształtów zaskakują bogactwem form i intensywnością kolorów, w których zgodnie z tytułem wystawy „Black Red and Yellow” dominują wyraziste kontrastowe barwy. Wnoszą pulsujące pozytywne energie do wnętrza galerii i dobrze współgrają z tą wystawienniczo trudną przestrzenią o falujących ścianach (kiedyś w tym pawilonie, stojącym w parku im. Henryka Sienkiewicza mieściła się pijalnia wód mineralnych). Obiekty Taussig w dużej skali przypominają totemy lub uproszczone figury. Przy całej ich geometryczności są organiczne i biomorficzne. Budzą dalekie skojarzenia z postacią człowieka lub światem natury, np. z ruchomą wznoszącą się i opadającą wodną falą. A jednocześnie materiały z których są wykonane: aluminium i polimery, pokrywane barwnymi błyszczącymi lakierami, podkreślają nowoczesny neoawangardowy charakter tych obiektów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce