Świadome działania i pomyłki doprowadziły do utraty ponad 1 mld rubli (ponad 150 mln dolarów) przez właścicieli kont, ujawniła moskiewska organizacja „Infosystem Jet". W porównaniu z 2014 rokiem liczba takich naruszeń wzrosła o 87 proc.
„Infosystem" został wynajęty przez ponad 100 banków, zaniepokojonych wypływem pieniędzy.
Największa część pieniędzy (prawie połowa) opuściła konta klientów, gdyż pracownicy banków przekazywali oszustom hasła do nich.
Właściciele kont często dopiero po 12-14 miesiącach dowiadują się, że jest coś nie w porządku z pieniędzmi. Według „Infosystem Jet" cztery główne sposoby podbierania cudzych pieniędzy: podbieranie niewielkich kwot w długich okresach czasu (tylko niewielu właścicieli sprawdza dokładnie, jakie operacje dokonywano na ich kontach); pobieranie kredytów podszywając się pod klientów; wyrabianie kart kredytowych przypisanych do cudzych kont; podbieranie pieniędzy z kont z których długo nikt nie korzysta.
Im większy bank tym większe prawdopodobieństwo, że klient padnie ofiarą oszustów, twierdzi „Infosystem". Z powodu kryzysu wszystkie instytucje finansowe dokonały masowych zwolnień – w niektórych przypadkach pracę straciło 20 proc. pracowników. Znaczny odsetek wśród nich stanowią managerowie odpowiedzialni za bankowe systemy bezpieczeństwa. Zarówno oni, jak i ich koledzy którzy pozostali w pracy (a którym zmniejszono pensje) znają wszystkie słabe ich miejsca.