Włoskie bąbelki to nie tylko processo

Nazywane jest włoskim szampanem, a poza Italią piją je głównie Niemcy, Japończycy, Szwajcarzy i Belgowie. W Polsce znają je na razie tylko koneserzy.

Publikacja: 27.06.2015 09:12

Leżakujące w piwnicy wina franciaorta

Leżakujące w piwnicy wina franciaorta

Foto: Bloomberg

Musujące wino franciacorta, bo o nim mowa, produkowane jest od nieco ponad pół wieku w prowincji Brescia na północy Włoch. Firma Guido Berlucchi, która zapoczątkowała tam wytwarzanie trunków z bąbelkami, do dziś przechowuje butelkę Pinot di Franciacorta z pionierskiej partii z 1961 roku.

Aby ją zobaczyć, trzeba zejść do ciemnych i chłodnych piwnic. Miejsce, w którym jest przechowana, przypomina kapliczkę. Butelkę można zobaczyć z daleka, bo wejście do pomieszczenia gdzie stoi, jest zakratowane.

Trudno się dziwić. Dla rodziny Ziliani, kontrolującej  Guido Berlucchi, to swoista relikwia. Przypomina moment, w którym Guido Berlucchi i Franco Ziliani stworzyli  trunek, od którego zaczęła się nowa era we włoskim winiarstwie. Dziś firma Guido Berlucchi to największy spośród 109 producentów win w regionie, z których 95 proc. przypada na trunki musujące.

Na Expo już piją

Wina franciacorta są oficjalnym winem musującym Światowej Wystawy Expo 2015  w Mediolanie. Czy to sprawi, że staną się bardziej znane na świecie?

- Na razie na eksport trafia 10 proc. naszej produkcji. Działamy jednak dopiero blisko 50 lat, co w świecie wina nie jest długim okresem – mówi Arturo Ziliani, syn Franco Zilianiego. Razem z nim firmę  Guido Berlucchi przejęli po ojcu siostra  Cristina oraz brat Paolo.

Trunki Guido Berlucchi trafiają głównie do Niemiec, Japonii, Szwajcarii i Belgii. W Polsce znają je  na razie tylko koneserzy. I z pewnością tak pozostanie, bo producenci win franciacorta nie zamierzają ścigać  się z masowym prosecco pochodzącym także z Włoch. W polskich sklepach ceny ich win zaczynają się od niemal 100 zł za butelkę.

- Franciacorta są winami droższymi, to włoski szampan – przyznaje Arturo Ziliani.

Tak wysokie ceny wiążą się z restrykcyjnymi przepisami, które zapobiegają niekontrolowanemu rozwojowi produkcji. W sumie rocznie powstaje tylko 15 mln butelek win w regionie, czego 4 mln litrów przypada na firmę Guido Berlucchi.

- Maksymalny limit produkcji win franciacorta z jednego hektara wynosi 7 tys. butelek. W Szampanii jest to 11 tys. butelek, a w przypadku win prosecco 18 tys. – wyjaśnia Arturo Ziliani.

Jak dodaje, winogrona zbierane są ręcznie już połowie sierpnia, aby zachować ich świeżość i kwaskowatość.

Musujące to nie tylko szampany

W 2015 roku Polacy kupią 5,26 mln litrów win musujących z zagranicy, wobec niespełna 5,13 mln l w 2014 r. – prognozuje firma badawcza International Wine & Spirit Research (IWSR). Do 2019 r. wielkość ich sprzedaży może sięgnąć niemal 6,64 mln l.

Z jeszcze niższej bazy, ale w szybkim tempie – o około 20 proc. rocznie – rośnie u nas także popyt na szampany. IWSR szacuje, że w 2019 r. będzie in o ponad 70 proc. wyższy niż w 2014 r. Potencjał rozwoju jest duży, ponieważ na alkohole z Szampanii przypada tylko ok. 15 proc. wydatków Polaków na wina musujące.

Specjaliści winiarscy zwracają uwagę, że dla przeciętnego Polaka szampanem jest wciąż każde wino z bąbelkami. Kupujemy je nadal głównie na Sylwestra.  To zaczyna się jednak stopniowo zmieniać wraz z bogaceniem się społeczeństwa, częstszymi podróżami i otwarciem na nowe trendy.

Musujące wino franciacorta, bo o nim mowa, produkowane jest od nieco ponad pół wieku w prowincji Brescia na północy Włoch. Firma Guido Berlucchi, która zapoczątkowała tam wytwarzanie trunków z bąbelkami, do dziś przechowuje butelkę Pinot di Franciacorta z pionierskiej partii z 1961 roku.

Aby ją zobaczyć, trzeba zejść do ciemnych i chłodnych piwnic. Miejsce, w którym jest przechowana, przypomina kapliczkę. Butelkę można zobaczyć z daleka, bo wejście do pomieszczenia gdzie stoi, jest zakratowane.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu