Branża cukiernicza zmaga się z wysokimi cenami surowców

Branża cukiernicza zmaga się z wysokimi cenami surowców. W 2016 roku może zdrożeć cukier.

Aktualizacja: 25.03.2016 15:23 Publikacja: 25.03.2016 14:19

Branża cukiernicza zmaga się z wysokimi cenami surowców

Foto: 123rf.com

Przed świętami Polacy tradycyjnie nie szczędzą wydatków na słodycze, szczególnie te czekoladowe. Ich producenci nie mają jednak powodów do wielkiej radości.

- Przed producentami słodyczy stoi obecnie szereg wyzwań. Jednym z nich jest napływ tanich produktów z Ukrainy – mówi Rafał Wiza, partner w KPMG w Polsce . - Wyzwaniem jest też konkurencja na rynku wewnętrznym, głównie ze względu na duże sieci handlowe – dodaje. Marta Skrzypczyk, koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK zwraca uwagę, że przypadku producentów słodyczy duże ryzyko stanowią dziś też bardzo zmienne ceny surowców rolnych: cukru, kakao i mleka w proszku. Jest to tym większy problem, że z powodu presji ze strony sieci handlowych, ceny detaliczne słodyczy są stabilne.

W ostatnich miesiącach we znaki dało się firmom szczególnie drogie kakao.

- Utrzymująca się wysoka cena kakao, może być jednym z czynników wpływających na powstawanie tabliczek czekoladowych ze zwiększoną zawartością surowców innych niż czekoladowe – mówi Jan Kolański, prezes grupy Colian. - Na rynku francuskim pojawiły się tabliczki czekoladowe z nadzieniem, w których czekolada stanowi jedynie 40 proc. wagi produktu, a nadzienie nie czekoladowe 60 proc. Polskie firmy też idą w takim kierunku, ale my w Goplanie mamy 35 proc. nadzienia – dodaje.

Początek 2016 roku przyniósł spadki cen cukru na świecie. Piotr Szajner z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podaje, że w lutym 2016 r. światowe ceny tego białego spadły do około 400 dol. za tonę, a surowego do ok. 315 dol. za tonę. Powodem była duża podaż, spowolnienie dynamiki popytu w krajach rozwijających się (np. Chin) oraz niskie ceny surowców energetycznych.

To się może jednak w kolejny miesiącach zmienić. - W 2016 roku spodziewamy się wzrostu cen cukru, ponieważ to będzie pierwszy od pięciu lat deficytowy rok na rynku tego surowca – mówi Marta Skrzypczyk.

Międzynarodowa Organizacja Cukru ISO oszacowało globalną produkcję cukru w sezonie 2015/16 na 166,8 mln ton wobec 171,2 mln ton sezon wcześniej. Oznacza to spadek o 2,6 proc. w skali roku. Natomiast światowe spożycie cukru ma wzrosnąć o 1,8 proc. do 171,9 mln ton wobec 168,9 mln ton zużytych w sezonie 2014/15.

Większy deficyt w sezonie 2015/16 to głównie skutek mniejszej prognozy produkcji w Indiach o 500 tys. ton i Tajlandii o 650 tys. ton. - podaje FAMMU/FAPA.

Kolejny sezon może być bardziej udany dla produkcji cukru w UE. Komisja Europejska prognozuje, że w sezonie 2016/17 może się ona zwiększyć o 18 proc. do 17,6 mln ton – informuje FAMMU/FAPA. Areał buraków cukrowych ma wzrosnąć w ujęciu rocznym o 6 proc. do 1,576 mln ha. Ich zbiory prognozowane są na 114,67 mln ton. To o 16 proc. więcej niż w poprzednim sezonie.

- Wobec średniej pięcioletniej wolumen zbiorów jest jednak niższy o 1 proc. – zaznacza Łukasz Chmielewski z FAMMU/FAPA w ostatnim biuletynie poświęconym rynkowi cukru. Podkreśla także, że prognoza KE zakłada normalne warunki pogodowe, a bardzo wczesne obecnie stadium zasiewów buraków cukrowych utrudnia ocenę kampanii.

Przed świętami Polacy tradycyjnie nie szczędzą wydatków na słodycze, szczególnie te czekoladowe. Ich producenci nie mają jednak powodów do wielkiej radości.

- Przed producentami słodyczy stoi obecnie szereg wyzwań. Jednym z nich jest napływ tanich produktów z Ukrainy – mówi Rafał Wiza, partner w KPMG w Polsce . - Wyzwaniem jest też konkurencja na rynku wewnętrznym, głównie ze względu na duże sieci handlowe – dodaje. Marta Skrzypczyk, koordynatorka zespołu analityków sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK zwraca uwagę, że przypadku producentów słodyczy duże ryzyko stanowią dziś też bardzo zmienne ceny surowców rolnych: cukru, kakao i mleka w proszku. Jest to tym większy problem, że z powodu presji ze strony sieci handlowych, ceny detaliczne słodyczy są stabilne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”