Pepsi nie boi się koronawirusa. Wielki zakup w Chinach

PepsiCo zaskoczył rynek. W trakcie kiedy większość zagranicznych firm wstrzymuje biznes w Chinach w wyniku epidemii koronawirusa, koncern dokonał wielkiego zakupu w Państwie Środka.

Aktualizacja: 24.02.2020 18:31 Publikacja: 24.02.2020 16:13

Pepsi nie boi się koronawirusa. Wielki zakup w Chinach

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern PepsiCo ogłosił, że kupuje jednego z największych dostawców żywności online w Chinach – firmę Be & Cheery, zajmującą się głównie sprzedażą przekąsek, jak orzechy czy suszone owoce, i napojów. Transakcja szacowana jest na 705 mln dol. - podaje CNN.

Dzięki temu PepsiCo chce stać się liderem w sprzedaży przekąsek przez internet na chińskim rynku, który powiększył się między 2006 a 2016 rokiem o ponad 400 proc., jak wynika z danych chińskiego ministerstwa handlu. Resort spodziewa się dalszych wzrostów i prognozuje, że branża ta będzie warta w 2020 roku blisko 427 mld dol.

Dynamikę rynku przekąsek i napojów online świetnie odzwierciedlają wyniki Be & Cheery. W 2019 roku firma zanotowała 24,3 mln dol. zysku netto, aż o 32 proc. więcej niż w 2018 roku. Obecnym właścicielem Be & Cheery jest chiński koncern Haoxiangni Health Food, który zakupił firmę w 2016 roku za 135 mln dol. Dziś wartość firmy jest więc pięć razy większa.

Z jednej strony duża transakcja PepsiCo w Państwie Środka w czasie trwania epidemii koronawirusa może szokować i wydawać się wysoce ryzykowna, jako że coraz więcej zagranicznych firm raczej zamyka teraz swoje lokale na tym rynku, a nie otwiera. Taką decyzję podjęły w ostatnim miesiącu między innymi takie sieci gastronomiczne, jak Starbucks, Pizza Hut, McDonald’s czy KFC.


Z drugiej strony inwestycja PepsiCo może okazać się strzałem w dziesiątkę, ponieważ mierzy w handel internetowy, który zyskuje na zamykaniu tradycyjnych lokali. Nawet chińskie władze w wielu miastach, między innymi w Pekinie, zachęcają obywateli do pozostania w domu i w miarę możliwości dokonywania wszystkich zakupów przez internet, co ma powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa.

To nie pierwszy duży zakup PepsiCo w Chinach. Amerykański gigant przejął w ubiegłym roku 26 proc. udziałów za 131 mln dol. w koncernie Natural Food, będącym jednym z największych producentów ekologicznej żywności w Chinach. PepsiCo wciąż widzi wielki potencjał w tym rynku i nie zamierza zwalniać tempa w związku z epidemią koronawirusa.

Amerykański koncern PepsiCo ogłosił, że kupuje jednego z największych dostawców żywności online w Chinach – firmę Be & Cheery, zajmującą się głównie sprzedażą przekąsek, jak orzechy czy suszone owoce, i napojów. Transakcja szacowana jest na 705 mln dol. - podaje CNN.

Dzięki temu PepsiCo chce stać się liderem w sprzedaży przekąsek przez internet na chińskim rynku, który powiększył się między 2006 a 2016 rokiem o ponad 400 proc., jak wynika z danych chińskiego ministerstwa handlu. Resort spodziewa się dalszych wzrostów i prognozuje, że branża ta będzie warta w 2020 roku blisko 427 mld dol.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Polacy oszczędzają i nie marnują żywności
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli