To już kolejna zamówiona partia szkolno – bojowych maszyn europejskiego koncernu dla wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych. Kontrakt obejmuje seryjne śmigłowce UH-72A, przekazanie dokumentacji technicznej, użytkowania w locie oraz zarządzania programem eksploatacji helikopterów. Zamówienie jest podzielone na dwie części: 17 śmigłowców Lakota zostanie przeznaczonych dla ośrodka lotniczego w Ft. Rucker gdzie zostaną wykorzystane do szkolenia wstępnego pilotów, a 18 UH-72A zasili bazy przygotowania obserwatorów i kontrolerów w wojskowych centrach szkolenia bojowego.
Konieczne inwestycje w Missisipi
- Jesteśmy dumni, że armia amerykańska docenia wysoką jakość śmigłowców i sprawny system logistycznego wsparcia i serwisu maszyn ze strony Airbus Helicopters bez przekraczania kosztów - podkreśla Chris Emerson, prezes i dyrektor generalny AH i szef koncernu na region Ameryki Północnej.
Zgodnie z wymaganiami amerykańskiego prawa ograniczającego dostęp zagranicznego uzbrojenia na rynek USA Airbus Helicopters produkuje Lakoty w zakładach w Columbus, w stanie Missisipi. Od rozpoczęcia programu w 2005 r. europejski potentat helikopterowy dostarczył ponad 412 Lakot.
UH-72A jest lekkim śmigłowcem dwusilnikowym służącym do różnorodnych operacji wojskowych, w tym patrolowania granic, ewakuacji medycznej, transportu żołnierzy i VIP-ów, przewożenia lekkich ładunków oraz zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego.
Lakoty do specjalnych zadań
Na wymagający amerykański rynek drogę UH-72A utorowały przed wszystkim ekonomiczne koszty utrzymania i eksploatacji, czym europejski wiropłat zdecydowanie wygrywa z amerykańską konkurencją. Na wykorzystaniu Lakot opiera się obecnie Program Restrukturyzacji Lotnictwa Wojsk Lądowych USA (Army Aviation Restructuring Initiative). UH-72A jest także podstawowym śmigłowcem treningowym w Centrum Doskonałości Lotnictwa Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych w Fort Rucker w stanie Alabama.