Pasy bezpieczeństwa - mogą być dwa mandaty za niezapięte u pasażera

Drogówka w całym kraju sprawdza, czy kierowcy i pasażerowie podróżują z zapiętymi pasami i przewożą dzieci w fotelikach. Co grozi za naruszenie przepisów w tym zakresie? Czy pasażer też zapłaci mandat za niezapięcie pasów?

Aktualizacja: 28.09.2018 11:01 Publikacja: 28.09.2018 09:42

Pasy bezpieczeństwa - mogą być dwa mandaty za niezapięte u pasażera

Foto: Adobe Stock

Jak podaje Polskie Radio na drogach w całym kraju trwa policyjna akcja "Pasy".

- Polacy są coraz bardziej świadomi, zapinanie pasów przestało być obciachem, a stało się normą - ocenia podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Dodaje jednak,  że rodakom nadal zdarza się zapominać o tym podstawowym obowiązku, który wpływa na ich bezpieczeństwo w razie wypadku. Policjanci najczęściej ujawniają brak zapiętych pasów w przypadku pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

To bardzo niebezpieczne. Jak tłumaczy KGP w chwili zderzenia samochodu z nieruchomą przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową" wynoszącą kilka ton. Nie siedzi dalej na fotelu samochodowym tylko uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Jeśli jest pasażerem siedzącym z tyłu miażdży przednie fotele, uderza też w inne osoby będące w pojeździe, sam przy tym doznając dotkliwych, niekiedy śmiertelnych obrażeń. W skrajnych przypadkach osoba niezapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku policjanci odnotowali prawie 328 tys. wykroczeń polegających braku zapiętych pasów bezpieczeństwa lub przewożenia dzieci bez fotelików. To prawie o 7,5 tys. mniej niż w roku 2016.

Pasy zapinamy także w autobusie i taksówce

Obowiązek zapinania pasów wynika z art. 39 ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym: "Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy."

UWAGA, Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała. Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha. Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku bez tendencji zsuwania się z ramienia.

Co grozi przyłapanym na jeździe bez zapiętych pasów? Czy mandat płaci tylko kierowca czy także pasażer, który nie zapiął pasów?

Okazuje się, że za niezapięcie pasów przez pasażera policjant może wystawić dwa mandaty – pierwszy dla kierowcy za „kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa" (100 zł i 4 pkt karne) i drugi dla pasażera (też 100 zł, lecz bez punktów). Jeśli kierowca sam nie miał zapiętych pasów, to dochodzi do tego kolejne 100 zł („niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy", w przypadku kierującego także 2 pkt karne) - podaje Auto Świat.

Co ważne - kierowca nie uniknie kary tłumacząc, że pasażer odmówił zapięcia pasów. Jeśli tak było - powinien był odmówić jazdy lub przewiezienia pasażera.

Są wyjątki, przewidziane w art. 39 ust. 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:

1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;

2) kobiety o widocznej ciąży;

3) kierującego taksówką osobową, ale tylko podczas przewożenia pasażera (ale pasażera taksówki - jak najbardziej dotyczy obowiązek zapięcia pasów!);

4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania, gdy za kierownicą siedzi kursant;

5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;

6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;

7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;

8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;

9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim;

10) dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M2 i M3;

11) dziecka przewożonego na zasadach przewidzianych w w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138, z późn. zm.6).

Obowiązek zapinania pasów dotyczy również pasażerów autobusów, które mają fotele z pasami bezpieczeństwa. Kierowca tak wyposażonego autobusu ma obowiązek poinformowania pasażerów o tym, że powinni zapiąć pasy - przypomina Auto Świat.

Fotelik  - ważny wiek, waga czy wzrost?

Kilka lat temu zmieniły się zasady przewożenia dzieci w pojazdach. Jeszcze do maja 2015 r. w foteliku przewożone musiały być dzieci do 12 lat albo mierzące poniżej 150 cm. Granica wieku została zniesiona. Teraz liczy się tylko wzrost. Co do zasady dziecko mierzące poniżej 150 cm należy przewozić w foteliku, nawet jeśli ma 17 lat. 

Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów.

Sam fotelik to nie wszystko. Musi jeszcze być dostosowany do masy i wzrostu dziecka oraz spełniać wymogi określone w przepisach UE lub regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dzieci w pojeździe. Ważny jest także sposób instalacji w aucie - zgodnie z zaleceniami producenta.

Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi. 

Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.

Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.

Za przewożenie dziecka bez specjalnego fotelika kierowcy pojazdu grozi 6 punktów karnych i mandat do 150 zł.

Kary nie będzie w przypadku przewożenia na tylnym siedzeniu samochodu dziecka mierzącego więcej niż 135 cm, jeżeli ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa  lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z przewidzianymi warunkami. Jest to interpretowane w ten sposób, że dziecko musi ważyć powyżej 36 kg, bo taka jest maksymalna waga, do której dostosowane są typowe foteliki najwyższej, III grupy. W takim przypadku dziecko bez fotelika musi być zapięte pasami bezpieczeństwa.

Obowiązek przewożenia w foteliku nie dotyczy także sytuacji, gdy na tylnym siedzeniu przewozimy trójkę małych dzieci i nie ma możliwości zainstalowania tam trzech fotelików. Jeśli jedno z dzieci ma przynajmniej trzy lata, można je przewieźć bez fotelika, zapięte jedynie pasami, jeżeli siedzi ono pomiędzy dwójką dzieci w fotelikach.

Polski kodeks drogowy pozwala przewozić dzieci w fotelikach także na przednim siedzeniu. Warunek:  dziecko siedzi w foteliku tyłem do kierunku jazdy, a w samochodzie wyłączona jest  poduszka powietrzna.

Natomiast dziecka, które ma mniej niż 150 cm wzrostu, nie można przewozić na przednim siedzeniu auta bez fotelika. Jeśli zatem nastoletni syn lub córka nie osiągnęli takiego wzrostu - mogą jechać wyłącznie na tylnym siedzeniu.

 

Jak podaje Polskie Radio na drogach w całym kraju trwa policyjna akcja "Pasy".

- Polacy są coraz bardziej świadomi, zapinanie pasów przestało być obciachem, a stało się normą - ocenia podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Dodaje jednak,  że rodakom nadal zdarza się zapominać o tym podstawowym obowiązku, który wpływa na ich bezpieczeństwo w razie wypadku. Policjanci najczęściej ujawniają brak zapiętych pasów w przypadku pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a