Podczas serii konferencji poświęconych PPK organizowanych przez „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" eksperci wielokrotnie podkreślali, że dobra komunikacja z pracownikami to podstawowa kwestia w procesie wdrażania programu. To właśnie zrozumiałe przekazanie przyszłym uczestnikom PPK informacji o nowym rozwiązaniu jest podstawą, na której zostanie zbudowane zaufanie Polaków do tego programu.
Jak nie przestraszyć
Wśród instytucji, które angażują się w promocję PPK, jest także Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, która wraz z Fundacją GPW organizuje szkolenia dotyczące PPK w ramach edukacyjnej części procesu wdrażania programu w polskich przedsiębiorstwach.
– GPW zatrudniła około 40 trenerów, którzy jeżdżą bezpośrednio do firm i opowiadają o PPK: jak je wdrożyć, jakimi zasadami rządzi się nowy program. Są to szkolenia prowadzone za darmo – mówiła Patrycja Gorczyca z Działu Rynku Pierwotnego GPW.
– Zazwyczaj w naszych spotkaniach biorą udział osoby z zarządów, z działów HR i finansowych, ale również przedstawiciele związków zawodowych oraz osoby, które mają za zadanie wdrażać PPK w firmach. Od kwietnia tego roku przeprowadziliśmy około 400 szkoleń i z otrzymywanych informacji zwrotnych wynika, że – choć jest to temat trudny, a pracodawcy nie zawsze są na początku zadowoleni, że muszą go podejmować – szkolenia wiele ułatwiają, edukują i rozwiewają wątpliwości – podkreślała przedstawicielka GPW. – Dzięki PPK zaczniemy myśleć o korzyściach płynących z długoterminowego oszczędzania – dodała.
Polskie emerytury
Podczas wprowadzania PPK w firmach pojawiają się dyskusje na temat polskiego systemu emerytalnego. Dlatego należy podkreślać, czym wyróżniają się PPK. – Schemat polskiego systemu emerytalnego to trzy filary. PPK to trzeci, dobrowolny filar, który dotyczy prywatnych funduszy – zaznaczała Patrycja Gorczyca.