Nowe autostradowe przejście graniczne zostało otwarte w poniedziałek w północno-wschodnim mieście Ji'an. Projekt kosztował 280 milionów juanów (42 miliony dolarów), a miasto szacuje, że przez przejście odbywać się będzie tranzyt 500 tys. ton towarów rocznie. Granicę ma przekraczać tam 200 tys. osób rocznie.

Chiny są zdecydowanie największym partnerem handlowym Korei Północnej. Pjongjang nie publikuje praktycznie żadnych statystyk ekonomicznych, jednak chińskie dane celne pokazują, że po nałożeniu na reżim Kim Dzong Una sankcji w 2016 i 2017 roku eksport do Chin spadł o ponad 90 procent. W zeszłym roku jego wartość wyniosła 213 milionów dolarów, chociaż niektórzy obserwatorzy kwestionują wiarygodność tych danych.

Po ceremonii otwarcia nowego przejścia, pierwszych 120 turystów przekroczyło granicę. Po tym, jak w ostatnich latach poprawiły się stosunki między obydwoma krajami, coraz więcej Chińczyków zwiedza Północ.

Główny kanał handlu Koreańczyków z Chinami tradycyjnie biegnie przez chińskie miasto graniczne Dandong. W 2012 roku rozpoczęto tam prace nad nową strefą graniczną, z mostem łączącym Chiny z północnokoreańskim miastem Sinuiju. Wspólna strefa graniczna okazała się jednak fiaskiem. Czteropasmowy most o wartości 350 milionów dolarów nigdy nie został otwarty - po koreańskiej stronie droga kończy się w polu.