Rabat dla klienta nie jest jego przychodem

Osoba, która przy internetowych zakupach korzysta ze zniżki przyznanej przez właściciela serwisu, nie musi płacić podatku od tego świadczenia.

Aktualizacja: 28.05.2017 16:48 Publikacja: 28.05.2017 15:40

Rabat dla klienta nie jest jego przychodem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Fiskus łapczywie patrzy na różnego rodzaju rabaty, upusty i obniżki. Twierdzi, że beneficjenci uzyskują przychód i powinni płacić podatek. Sądy hamują jednak te zapędy.

Tak było w sprawie, która trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Spółka prowadząca platformę internetową umożliwiającą obrót towarami wystąpiła do fiskusa o interpretację. Zapytała o rozliczenie akcji promocyjnych, których uczestnicy otrzymują kupony rabatowe. Uprawniają do określonych kwotowo zniżek przy zakupach towarów za pośrednictwem platformy. Mają formę zdematerializowaną, np. w postaci kodu promocyjnego, który należy podać, dokonując transakcji.

Promocja dla każdego

W zależności od regulaminu akcji kupony mogą otrzymać zarówno zarejestrowani użytkownicy platformy, jak i osoby, które dotychczas z niej nie korzystały. Spółka planuje też nawiązać współpracę z innymi firmami, kierując promocję do ich klientów. Przykładowo, z siecią handlową, której klienci otrzymają kupony do wykorzystania przy zakupach na platformie.

Wartość rabatu to z reguły 20 lub 50 zł. Klient przy zakupach płaci cenę pomniejszoną o zniżkę. Następnie kwota rabatu jest przekazywana sprzedawcy przez platformę.

Spółka zapytała skarbówkę, czy osoby dostające kupony uzyskują przychód i czy musi wystawić im informację PIT-8C. Twierdziła, że nie, gdyż zgodnie z orzecznictwem sądowym rabat przyznawany nieograniczonej grupie osób jest neutralny podatkowo. A w akcjach promocyjnych, które organizuje, może brać udział każdy, kto spełni warunki z regulaminu.

Korzyść majątkowa

Fiskus miał inne zdanie. Podkreślił, że z przychodem mamy do czynienia zawsze, gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Taką korzyścią są kwoty wykorzystanego przez klienta rabatu. Należy ją uznać za tzw. przychód z innych źródeł. Jeśli ze zniżki korzysta przedsiębiorca, jest to jego przychód z działalności gospodarczej (wtedy nie trzeba wystawiać mu PIT-8C).

Skarbówka uznała też, że z tej sprawie nie można zastosować zwolnienia z PIT dla drobnych świadczeń promocyjno-reklamowych.

WSA uchylił jednak interpretację. Jego zdaniem realizacja rabatu przy zakupach nie powoduje powstania przychodu. Ta możliwość jest bowiem skierowana do nieokreślonej grupy osób. Każdy dokonujący zakupu na platformie, po spełnieniu określonych w regulaminie warunków, ma prawo do zniżki. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców.

– Przychód na pewno nie powstaje, gdy zniżki przyznawane są bezpośrednio przez sprzedawcę – mówi doradca podatkowy Tomasz Piekielnik. – Sprawa komplikuje się, jeśli rabat finansuje pośrednik, tak jak w tej sprawie platforma internetowa. Można mieć wątpliwości co do rozliczenia takiej transakcji, a dużo zależy od warunków akcji promocyjnej określonych w jej regulaminie.

Sygnatura akt: I SA/Po 1313/16

OPINIA

Aleksandra Kasińska-Skiba - doradca podatkowy, radca prawny, menedżer w kancelarii FL Tax

Coraz więcej osób dokonuje zakupów za pośrednictwem platform internetowych i naliczanie im przychodu, tak jak chce fiskus, skomplikowałoby całą operację. Firma prowadząca platformę musiałaby sprawdzać, czy klienci prowadzą działalność gospodarczą, a jeśli nie, wystawiać im informacje PIT-8C. Przy dużej skali działalności przygotowanie i rozesłanie takich informacji jest bardzo pracochłonne. Klienci powinni zaś doliczać wartość wykorzystanego rabatu do innych przychodów w zeznaniu rocznym i płacić od niego podatek. Perspektywa takiego działania mogłaby odstraszać klientów, zamiast zachęcać. Dobrze, że sąd skorygował nieżyciowe i niezgodne z przepisami stanowisko fiskusa w tej sprawie. Ogólnodostępny rabat powinien być nieopodatkowany, bez względu na to, czy udziela go sprzedawca czy też pośrednik.

Fiskus łapczywie patrzy na różnego rodzaju rabaty, upusty i obniżki. Twierdzi, że beneficjenci uzyskują przychód i powinni płacić podatek. Sądy hamują jednak te zapędy.

Tak było w sprawie, która trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Spółka prowadząca platformę internetową umożliwiającą obrót towarami wystąpiła do fiskusa o interpretację. Zapytała o rozliczenie akcji promocyjnych, których uczestnicy otrzymują kupony rabatowe. Uprawniają do określonych kwotowo zniżek przy zakupach towarów za pośrednictwem platformy. Mają formę zdematerializowaną, np. w postaci kodu promocyjnego, który należy podać, dokonując transakcji.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego