fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Najważniejsze firmy

Społeczna odpowiedzialność biznesu zyskuje na znaczeniu

Działalność prospołeczna to nie tylko kwestia wizerunkowa. Ma też realne przełożenie np. na warunki pozyskania finansowania przez przedsiębiorstwa
Inside Creative House/shutterstock
Wybuch pandemii wyraźnie pokazał, jak ważne są solidarność i wsparcie lokalnej społeczności.

Działania podejmowane na rzecz środowiska i lokalnej społeczności coraz częściej stają się częścią składową całego procesu zarządzania. Wynika to z krajowych i unijnych regulacji oraz ze wzrostu świadomości przedsiębiorstw. W dłuższej perspektywie beneficjentami stają się wszyscy: gospodarka i środowisko (troska o klimat), społeczeństwo lokalne, pracownicy oraz akcjonariusze.

Prawdziwym testem z ESG (ang. environmental, social, governance) był wybuch pandemii Covid-19. Wiele firm stanęło na wysokości zadania. Wspierało lokalne szpitale i społeczność. – Specjalnymi działaniami objęliśmy pracowników i ich rodziny. Oprócz przekazania im maseczek ochronnych i płynu dezynfekującego wsparliśmy dzieci naszych pracowników, przekazując im tablety ułatwiające naukę zdalną, wraz z dostępem do internetu – wskazuje Mirosław Kuk, rzecznik Ciechu. Dodaje, że w ramach niedawno ogłoszonej strategii ESG, firma zapisała działania zarówno będące kontynuacją już podjętych inicjatyw, jak i nowe programy.

Aktywnie w zakresie ESG działa też LPP, wspierając społeczność Pomorza. Mimo pandemii odzieżowa firma nie zawiesiła działalności pomocowej, na stałe wpisanej w statutową działalność Fundacji LPP.

– W ramach akcji zorganizowanej na gdańskim Dolnym Mieście przekazaliśmy pakiety książek historycznych sąsiadującym placówkom szkolnej i opiekuńczej, wsparliśmy festyn rodzinny, organizowany przez Towarzystwo Profilaktyki Środowiskowej „Mrowisko" i zostaliśmy partnerem trzeciej edycji biegu „Piątka od serca" organizowanego dla dzieci z gdańskich oddziałów onkologii i hematologii – mówi Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji wewnętrznej i CSR w LPP. Dodaje, że firma została też głównym partnerem 6. edycji Konkursu Grantowego Funduszu Inicjowania Rozwoju, który powstał z inicjatywy międzysektorowego partnerstwa na rzecz wprowadzania realnej zmiany społeczno-gospodarczej w regionie.

Fundacje wspierające szerokie grono osób i społeczności funkcjonują również w grupie Orange, Neuki czy Cyfrowego Polsatu. Pozytywnie pod względem aktywności CSR wyróżniają się też takie firmy jak Eurocash, CCC, Żywiec, Kęty czy Amica.

A jak radzą sobie w tej kwestii firmy Skarbu Państwa? Na uwagę zasługuje między innymi aktywność Grupy Azoty. Znalazła się ona w gronie laureatów międzynarodowego programu Responsible Care, zwyciężając w kategorii wsparcie lokalne społeczności. To pierwsza główna nagroda w konkursie w tej kategorii, dedykowana polskiemu przedsiębiorstwu. Aktywne w zakresie CSR są też Enea oraz Lotos. Ten ostatni podkreśla, że koncentruje się na sporcie, kulturze oraz działaniach społecznych i ekologicznych. Realizuje je przede wszystkim w regionach, w których prowadzi działalność, tj. w województwie pomorskim oraz powiatach bielskim i jasielskim. W Lotosie od wielu lat działa także wolontariat pracowniczy i fundacja, która odpowiada za zarządzanie polityką dobroczynną grupy. Wiele środków trafia za jej pośrednictwem właśnie do społeczności lokalnej, m.in.: do szpitali (dofinansowanie sprzętu medycznego), placówek oświatowych (dofinansowanie obozów, kolonii, remontów lub doposażanie sal lekcyjnych i bibliotek), klubów sportowych (dofinansowanie zakupu sprzętu), miejsc kultu i pamięci.

Programy skierowane do społeczności lokalnej prowadzą też inne firmy Skarbu Państwa, m.in. KGHM, PKN Orlen, PGNiG i Tauron oraz podmioty z sektora finansowego, np. Pekao, PKO BP czy PZU.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA