Mniejsza danina za tankowanie flot

Od 1 lipca przedsiębiorcy będą mogli odliczyć połowę VAT od zakupionego paliwa.

Publikacja: 15.06.2015 14:37

Nowe przepisy podatkowe porządkują kwestie rozliczeń wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych

Nowe przepisy podatkowe porządkują kwestie rozliczeń wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych i zwiększają zainteresowanie jednoosobowych firm zakupami samochodów

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Od 1 lipca zmienią się zasady korzystania ze służbowych aut. Dotychczas właściciele firmowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, używanych zarówno w działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych, mogli odliczać 50 proc. kwoty VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem lub importem czy wydatków dotyczących użytkowania pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo leasingu, a także od wydatków dotyczących eksploatacji. Jednak wyjątek stanowił zakup paliwa. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami do końca czerwca br. podatnikom nie przysługuje prawo do żadnych odliczeń z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego czy gazu do określonego typu pojazdu – przypomina dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.

1 lipca wyjątek ten zostanie wyłączony – przedsiębiorca jeżdżący samochodem do 3,5 tony i korzystający z niego zarówno w pracy, jak i poza nią, będzie mógł od faktury za paliwo odliczyć połowę zapłaconego VAT – zaznacza dyrektor ZPL.

Uporządkowanie liczenia kosztów

To już kolejna zmiana w zasadach rozliczania kosztów aut firmowych używanych do celów prywatnych. 1 stycznia weszła w życie znowelizowana ustawa o podatku dochodowym (PIT), która w art. 12 ust. 2a reguluje zasady opodatkowania nieodpłatnego udostępniania służbowego samochodu do celów prywatnych. Ustawodawca ustalił ryczałtowo wartość świadczenia na 250 zł miesięcznie, gdy samochód ma silnik o pojemności poniżej 1600 cm sześc., i 400 zł miesięcznie powyżej tej pojemności.

W sytuacji gdy samochód firmowy nie jest użytkowany przez pracownika do celów prywatnych w pełnym zakresie, a jedynie w wybranym czasie, np. podczas urlopu czy też w święta, zgodnie z nowymi przepisami do obliczenia przychodu należy wówczas za każdy dzień przyjąć 1/30 zryczałtowanej kwoty 250 zł lub 400 zł, czyli odpowiednio: 1,5 oraz 2,4 zł.

Zatem pracownik wykorzystujący samochód służbowy do celów prywatnych zapłaci każdego miesiąca przy 18-procentowej stawce 45 zł podatku dochodowego w przypadku samochodów z silnikiem do 1600 cm sześc., a powyżej tej pojemności – 72 zł.

Trzeba pamiętać, że nowe przepisy obejmują jedynie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie dotyczą innych form zatrudnienia, takich jak np. umowy-zlecenia czy kontrakty menedżerskie. Mimo to uporządkowały sytuację prawno-podatkową użytkowników aut firmowych. Wcześniej przedsiębiorcy mieli problem z rozwiązaniem kwestii opodatkowania prywatnego wykorzystywania pojazdów służbowych.

„Misie" kupują więcej aut

Porządkowanie przepisów przełożyło się na ruch w salonach samochodowych i wzrost zakupów dokonywanych przez małe, jednoosobowe firmy należące do MŚP, czyli tzw. misie. – W Polsce zauważamy coraz więcej indywidualnych klientów, kupujących auto na REGON. Te auta są bogato wyposażone, znacznie lepiej niż w Niemczech – zapewnia rzecznik marki Volkswagen Tomasz Tonder.

Dodaje, że różnice są doskonale widoczne w dwóch najpopularniejszych modelach marki, to jest w Golfie i Passacie. W Niemczech najpopularniejszą linią wyposażenia jest Trendline, natomiast w Polsce zdecydowanie Highline. – Jeżeli widzę poprzedniego Passata bez ksenonów, to mam pewność, że został sprowadzony z Niemiec, bo w Polsce nikt nie kupiłby takiego samochodu. Podobnie jest z nową generacją Passata, która w podstawowej wersji ma halogeny, ale takiego egzemplarza jeszcze nie sprzedaliśmy. Klienci zamawiają wyłącznie wersje z diodami świetlnymi – zapewnia rzecznik marki.

Podobnie jest z golfem, który w Polsce znajduje uznanie przede wszystkim w wersji Comfortline, gdy w Niemczech w Trendline. Tonder przekonuje, że klienci chętnie kupują także SUV-y. – W pierwszym kwartale ub.r., gdy można było kupić samochód z kratką i odliczyć VAT, nabywcy decydowali się na bogate wersje i w salonach był szał – wspomina.

Także w Audi widoczny jest wzrost zainteresowania dobrze wyposażonymi samochodami. W przypadku luksusowej marki przybiera to postać dużego odsetka wersji o indywidualnie przygotowanym wyposażeniu, według oferty Audi Exclusive.

W 2014 roku Polska zajęła trzecie miejsce na świecie za Dubajem i Chinami pod względem wielkości wydatków na wyposażenie Individual w przeliczeniu na samochód. – Klienci cenią sobie unikalny wygląd wnętrza i samochodu – przekonuje rzecznik Audi Leszek Kempiński. Oferta Audi Individual rozciąga się od specjalnych lakierów po niepowtarzalne materiały wnętrza. Jest do obejrzenia i wyboru u 15 dealerów w całym kraju, w kącikach Audi Exclusive.

Klienci Audi równie chętnie korzystają z dodatkowego wyposażenia i pod tym względem w przeliczeniu na samochód Polska jest na drugim miejscu w Europie za Wielką Brytanią.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych podkreślają, że zasady wykorzystywania samochodów służbowych przez pracowników powinny być precyzyjnie uregulowane w dokumencie omawiającym politykę flotową. Opisuje on zakres i sposób użytkowania aut firmowych oraz np. zakres odpowiedzialności w przypadku szkody komunikacyjnej czy zniszczeń.

- masz pytanie, wyślij e-mail do autora: r.przybylski@rp.pl

Adela Roszkowski | Brand Manager w Departamencie Sprzedaży Volkswagen Bank

Samochód – a szczególnie firmowe auto – z upływem czasu traci na wartości. Tę utratę można zminimalizować dzięki nowoczesnym produktom finansowym opartym na wysokiej wartości końcowej pojazdu, takim jak leasing EasyDrive w marce Volkswagen.

W EasyDrive – w ramach zbliżonego miesięcznego budżetu – przedsiębiorca może sobie pozwolić na wyższy model lub lepsze wyposażenie auta niż przy tradycyjnych formach finansowania. Dzieje się tak, ponieważ nabywca w okresie umowy spłaca jedynie wartość, którą samochód w tym czasie utracił, a nie całą cenę pojazdu. Dzięki temu miesięczna rata jest zdecydowanie niższa niż w klasycznym leasingu. Zaoszczędzone w ten sposób środki można przeznaczyć na inwestycje, bieżącą działalność czy rozwój firmy.

W umowie leasingu EasyDrive Volkswagen Bank gwarantuje odkup samochodu za ustaloną cenę. Klient nie ponosi wówczas ryzyka niepewnej ceny auta podczas przyszłej odsprzedaży. Dodatkowo, wybierając nowy samochód, może skonfigurować go w całości zgodnie ze swoimi oczekiwaniami, np. wybrać dowolny kolor czy najbardziej nietypowe wyposażenie. W przypadku tradycyjnego finansowania lub przy zakupie za gotówkę, wybierając pojazd, należy się liczyć z opinią osoby lub firmy, która za kilka lat zdecyduje się odkupić takie auto.

Leasing EasyDrive zapewnia więc łatwy dostęp do nowego, lepiej wyposażonego Volkswagena, z którego można swobodnie korzystać, płacąc jak najniższe miesięczne raty.

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa