Volkswagen: więcej e-aut, mniej pracowników

Grupa Volkswagena przyspieszy prace nad e-autami, które nie wymagają tylu pracowników co auta spalinowe, zmniejszy więc załogę i dokona przeglądu portfela swych marek, by powstrzymać spadek marży.

Aktualizacja: 13.03.2019 09:21 Publikacja: 13.03.2019 09:19

Volkswagen: więcej e-aut, mniej pracowników

Foto: Bloomberg

Grupa zamierza wypuścić do 2028 r. niemal 70 nowych modeli elektrycznych, aby stać się liderem ekologii w sektorze motoryzacji, ale oświadczyła, że nakłady na modernizację fabryk, kursy walut i spadek sprzedaży z powodu nowych testów na emisję spalin zmniejszyły marże VW, Audi, Skody i Porsche; marża głównej marki zmalała w 2018 r. do 3,8 proc. z 4,2 proc. rok wcześniej.

Grupa zamierza w związku z tym bardziej uzależnić wynagrodzenia szefów od rentowności, uprościć proces produkcji i zmniejszyć zatrudnienie, ale nie podała, o ile.

Odrębnie członek zarządu marki VW, Arno Antlitz poinformował, że główna marka zamierza zmniejszyć zatrudnienie o 5-7 tys. osób wcześniejszymi emeryturami, aby dojść w 2023 r. do oszczędzania 5,9 mld euro rocznie. „Działania wynikające z programu poprawy dochodów pozwolą marce osiągnąć powrót do rentowności 6 proc.” - stwierdził w komunikacie.

Prezes Herbert Diess oświadczył, że nie udało się zawrzeć ze związkami umowy o zwiększeniu rentowności marki VW w 2018 r. Grupa skupi się teraz na redukcji kosztów głównej marki i Audi. — Koszt pracy jest zasadniczym powodem do niepokoju. To punkt niezgody ze związkami — powiedział analitykom po publikacji bilansu za 2018 r.

Grupa przygotowuje się do wypuszczenia w 2020 r. nowego kompaktu elektrycznego znanego jako ID, zakłada produkcję 22 mln e-aut do 2028 r. mimo niepewności co do popytu. — Realia są takie, że produkcja auta elektrycznego wymaga ok. 30 proc. mniej pracy w porównaniu z pojazdem spalinowym. To oznacza, że musimy likwidować miejsca pracy — powiedział Diess cytowany przez Reutera.

Grupa dokona oceny portfela marek, w którym są również Lamborghini, Ducati i Bentley, nie wykluczając cesji aktywów niestrategicznych. Podsumowanie tej strategii będzie znane w II półroczu, ale grupa nie zamierza pozbyć się Skody czy Porsche, które korzystają ze wspólnych płyt podłogowych.

Marka VW ma dojść w 2022 r. do marży operacyjnej 6 proc., co oznacza kompresję etatów. Nie będzie jednak wypowiedzeń do 2025 r., a jedynie odpływ naturalny lub dobrowolny. Efektywności pracy ma sprzyjać zmniejszenie liczby wariantów modeli marki VW o 25 proc., a Audi o 30 proc.

Volkswagen nasili inwestycje w Chinach, gdzie ma spółki j. v. z JAC i FAW (wraz z partnerami do 4 mld euro), liczba modeli SUV w tym kraju wzrośnie z 6 do 14. Jego 4200 inżynierów będzie pracować nad podłączeniami do internetu, technologią jazdy autonomicznej i inteligentną infrastrukturą. Pod koniec roku lub na początku 2020 r. VW podejmie decyzję, czy zwiększyć udziały w spółkach j. v. Pod koniec I kwartału przedstawi plany dla Ameryki Płn.

VW chce zatrudniać inżynierów programistów, aby konkurować z takimi firmami jak Tesla. — Dziś 20 tys. naszych projektantów skupia się w 90 proc. na materiałach. To zmieni się radykalnie do 2030 r., oprogramowania będą stanowić połowę naszych kosztów prac rozwojowych — powiedział Diess.

Bilans roku

W 2018 r. grupa zwiększyła zysk netto o 6 proc. do 12,15 mld euro mimo odpisania 3,2 mld na dieselgate, zysk operacyjny o 0,7 proc. do 13,92 mld euro (analitycy liczyli na 14,53 mld); główną część wypracowały Audi (4,7 mld) i Porsche (4,1 mld), marka VW zarobiła 3,2 mld, ale rentowność Audi zmalała z powodu odpisania 1,2 mld euro na problemy z dieslami i opóźnienia w sprzedaży z powodu nowych testów WLTP. — To ostatnie będzie nadal wyzwaniem w 2019 r., ale mniejszym niż w 2018 r. — stwierdził Diess. Obroty wzrosły o 2,7 proc. do 235,8 mld. Dieselgate kosztowało dotąd Volkswagena 27 mld euro. Grupa zakłada dla bieżącego roku wzrost obrotów o 5 proc. i rentowność operacyjną 6,5-7,5 proc.

Grupa zamierza wypuścić do 2028 r. niemal 70 nowych modeli elektrycznych, aby stać się liderem ekologii w sektorze motoryzacji, ale oświadczyła, że nakłady na modernizację fabryk, kursy walut i spadek sprzedaży z powodu nowych testów na emisję spalin zmniejszyły marże VW, Audi, Skody i Porsche; marża głównej marki zmalała w 2018 r. do 3,8 proc. z 4,2 proc. rok wcześniej.

Grupa zamierza w związku z tym bardziej uzależnić wynagrodzenia szefów od rentowności, uprościć proces produkcji i zmniejszyć zatrudnienie, ale nie podała, o ile.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika