Unia nie spodziewa się ceł w USA na auta

Komisarz UE ds. handlu, Cecilia Malmström zakłada, że Stany na nałożą cła na samochody z Unii, gdy obie strony negocjują kwestie handlu, nawet jeśli administracja rozważa opcje ochrony swego przemysłu przed importem.

Publikacja: 14.11.2018 12:52

Unia nie spodziewa się ceł w USA na auta

Foto: fot. Luke Sharrett/Bloomberg

Na spotkaniu w German Marshall Fund w Waszyngtonie pani komisarz powiedziała, że każde posunięcie Stanów w kwestii ceł będzie niezgodne z lipcowym porozumieniem Donalda Trumpa z Jean-Claude Junckerem. — Zakładamy, że gdyby miało dojść do amerykańskich ceł na samochody, to nie dotyczyłyby Unii Europejskiej — powiedziała.

Wyżsi przedstawiciele administracji Trumpa omawiali proponowane przez resort handlu zalecenia z postępowania o ochronie bezpieczeństwa narodowego dotyczące sektora motoryzacji, które trafiły do Białego Domu i są oceniane przez różne urzędy federalne. Dwaj z nich stwierdzili, że na wtorkowym posiedzeniu nie podjęto żadnych decyzji i nie planowano komunikatu. Treści tych zaleceń nie ujawniono.

Sporządzenie przez resort handlu raportu, który zdaniem prezydenta USA może doprowadzić do wprowadzenia 25 proc. cła w imporcie, miało być sposobem wywierania presji na Unię i Japonię dla uzyskania lepszych warunków w wymianie handlowej.

C. Malmström, która w środę będzie rozmawiać z przedstawicielem USA ds. handlu, Robertem Lighthizerem o większej współpracy w zakresie przepisów i o kształcie przyszłych negocjacji handlowych, stwierdziła na spotkaniu w fundacji, że chciałaby, by objęto nimi również samochody, ale dała jasno do zrozumienia, że umowa handlowa UE-USA będzie ograniczonych rozmiarów i dotyczyć wyrobów przemysłowych. — Będzie ograniczona i proszę pozwolić mi stwierdzić jasno, nie obejmie rolnictwa — dodała.

Wyjaśniła też, że poza negocjacjami handlowymi znajdą się wszelkie umowy o współpracy mające ułatwić większy handel czy unijne zakupy amerykańskiej soi i sprężonego gazu ziemnego. Te obszary ustalono na spotkaniu Trump-Juncker.

Malmström poinformowała, że będzie potrzebować mandatu rządów Unii do uruchomienia oficjalnych negocjacji ze Stanami, a wielu członków UE, zwłaszcza Francja, jest przeciwnych włączeniu rolnictwa do tych rozmów.

R. Lighthizer prowadzi teraz w Kongresie konsultacje dotyczące negocjacji z Unią, których nie można zacząć przed upływem w styczniu 90 dni okresu szybkiej scieżki powiadomienia go o nich.

Na spotkaniu w German Marshall Fund w Waszyngtonie pani komisarz powiedziała, że każde posunięcie Stanów w kwestii ceł będzie niezgodne z lipcowym porozumieniem Donalda Trumpa z Jean-Claude Junckerem. — Zakładamy, że gdyby miało dojść do amerykańskich ceł na samochody, to nie dotyczyłyby Unii Europejskiej — powiedziała.

Wyżsi przedstawiciele administracji Trumpa omawiali proponowane przez resort handlu zalecenia z postępowania o ochronie bezpieczeństwa narodowego dotyczące sektora motoryzacji, które trafiły do Białego Domu i są oceniane przez różne urzędy federalne. Dwaj z nich stwierdzili, że na wtorkowym posiedzeniu nie podjęto żadnych decyzji i nie planowano komunikatu. Treści tych zaleceń nie ujawniono.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika