Rynek pierwotny: kto kupuje nowe mieszkania

Nowe mieszkania, także inwestycyjnie, kupują m.in. pracujący za granicą Polacy.

Publikacja: 24.08.2016 11:42

Nowa Tęczowa firmy LC Corp

Nowa Tęczowa firmy LC Corp

Foto: materiały prasowe

Czy najwięcej nowych mieszkań kupują nadal młodzi, chcący się usamodzielnić ludzie? Czy zaczyna się to zmieniać? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl:

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

Koncentrujemy się na segmencie popularnym. Mieszkania z tego segmentu klienci kupują dla siebie. Przeważają młode osoby w wieku średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się i zakładania rodziny. W najbliższych latach może nastąpić niewielka zmiana spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego do kredytu.

Część nabywców będzie prawdopodobnie zmuszona odłożyć zakup swojego pierwszego mieszkania z uwagi na konieczność zgromadzenia odpowiednich środków. Inaczej wygląda sytuacja klientów inwestycyjnych którzy mają średnio 44-46 lat.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord:

Rosnące wymagania kredytowe skłaniają część nabywców do odkładania zakupu mieszkań. Pojawiają się też osoby starsze zamieniające mieszkanie na mniejsze lub osiedlające się bliżej rodziny. Nadal jednak najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku około 25-34 lat, poszukujące mieszkania dla siebie i rodziny.

Yael Rothschild, prezes firmy Mill-Yon Gdańsk:

Największą zmianą, jaką obserwujemy w strukturze nabywców, jest pojawienie się młodych Polaków, którzy kilka ostatnich lat spędzili za granicą. Nie zawsze zakup mieszkania oznacza jednak powrót do kraju, w tym przypadku są to również zakupy inwestycyjne. Dokonują ich głównie młodzi ludzie w wieku około 30 lat, którzy kupują mieszkania niewielkie, ale wyjątkowe, np. na najwyższych kondygnacjach z widokiem na panoramę miasta.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom:

Nie obserwujemy spadku liczby młodych ludzi kupujących nasze mieszkania, widzimy natomiast wzrost liczby nieco starszych osób kupujących swoje drugie mieszkanie. Rośnie zainteresowanie mieszkaniami trzypokojowymi, szczególnie o mniejszej powierzchni.

Widać też rosnący popyt na apartamenty i penthouse'y, czego przykładem może być sprzedaż w inwestycji River Point zlokalizowanej nad Odrą w bezpośrednim sąsiedztwie wrocławskiego Starego Miasta. Obserwowanym przez nas trendem jest też powracanie klientów, którzy już kiedyś kupili mieszkanie w naszej inwestycji. W ten sposób sprzedajemy prawie 40 proc. mieszkań.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic:

Grupa naszych klientów jest bardzo zróżnicowana. Budujemy głównie z myślą o rodzinach. Największą grupę nabywców mieszkań w naszych projektach stanowią młode pary z dziećmi oraz osoby planujące powiększenie rodziny.

Duża grupa kupujących to także młode niezależne finansowo rodziny, rozpoczynające życie i pracę, którym pomagają rodzice. Nie brakuje również osób, które wybrały inwestycje Hubertus lub Wolne Miasto jako miejsce, w którym chcą spędzić jesień życia. Mamy sygnały, że wybór okazał się trafny.

Aneta Michalska, reprezentująca Grupę Inwest:

Największą grupą naszych klientów są osoby, które kupują swoje pierwsze mieszkanie. W ostatnich latach rośnie też liczba nabywców, którzy zmieniają mieszkanie na większe. Często są to nasi klienci sprzed kilku lat, kupujący drugie albo trzecie mieszkanie.

Najczęściej poszukują większego metrażu w związku z powiększaniem się rodziny. Do zmiany lokalu na większy zachęcają także wyższe zarobki. Na zmianę miejsca zamieszkania decydują się częściej także seniorzy. Jeszcze dziesięć lat temu mobilność osób po 60. roku życia była niewielka, a dziś coraz częściej decydują się na sprzedaż nieruchomości i kupno mieszkań w dobrej lokalizacji z rozwiniętą infrastrukturą.

Zależy im również, by mieszkać w sąsiedztwie dzieci i wnuków. Warszawski Grochów, gdzie budujemy najwięcej mieszkań, oferuje rozległe tereny zielone i rozbudowaną miejską infrastrukturę.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest:

Nie zauważamy większych zmian w strukturze nabywców mieszkań. Naszymi klientami są osoby w różnym wieku. W większości to ludzie młodzi, poszukujący swojego pierwszego mieszkania. Osoby starsze, które kupują mieszkania na naszych osiedlach, najczęściej chcą sobie poprawić standard, przeprowadzając się z lokalu w starym budownictwie. Liczba obcokrajowców wśród naszych klientów jest niewielka.

Łukasz Szumny, dyrektor sprzedaży w HSD Arrow:

Wielu naszych klientów to młodzi ludzie zainteresowani kompaktowymi mieszkaniami. Część klientów ze względu na sytuację rodzinną kupuje kolejne mieszkanie. Takich nabywców jest jednak zdecydowanie mniej.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W. Construction Holding:

Rządowy program "MdM" spowodował duże zmiany na rynku nieruchomości. Znacznie wzrosła liczba ludzi młodych oraz rodzin wielodzietnych, którym wprowadzona we wrześniu 2015 roku nowelizacja umożliwiła zamianę mieszkania na większe. Duża część klientów zamiast mieszkania wybrała domy, które w inwestycji Villa Campina oferujemy w cenie od 399 tys. zł.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska:

Struktura nabywców to rzecz zmienna, także dlatego, że rynek mieszkaniowy się zmienia. Młodzi ludzie to wciąż bardzo silna grupa nabywcza. Coraz częściej jednak ich pierwszym mieszkaniem nie jest kawalerka, ale mieszkanie dwupokojowe. Silną grupę od dłuższego czasu stanowią także nabywcy gotówkowi i inwestycyjni, co jest w znacznej mierze konsekwencją niskiego oprocentowania lokat bankowych.

Wśród młodych rodzin najchętniej sprzedają się rozkładowe mieszkania trzypokojowe. Coraz więcej klientów szuka też dużych mieszkań o powierzchni ponad 100 mkw. w dobrych projektach i lokalizacjach.

Roma Peczyńska, dyrektor e-marketingu RED Real Estate Development:

W Warszawie i Poznaniu nasza propozycja przemawia do rodzin z dziećmi, młodych małżeństw, singli, osób powyżej 45. roku życia oraz seniorów. We wrocławskiej Nowej Papierni, inwestycji z pofabryczną przestrzenią, utrzymanej w industrialnym klimacie, klientami są przede wszystkim osoby, które przekroczyły 30. rok życia i zaczynają karierę zawodową. Często są to osoby pracujące w zawodach kreatywnych, w branży IT, marketingu, reklamy.

Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service:

Młodzi nabywcy to wciąż największy odsetek naszych klientów. Kolejną grupą są osoby, które zmieniają mieszkania na większe, dla których stworzyliśmy program „Zamień stare na nowe". Program jest skierowany do osób pragnących sfinansować zakup mieszkania lub domu w naszej inwestycji ze środków uzyskanych ze sprzedaży innej nieruchomości.

Lidia Fedorczuk, menedżer sprzedaży w Atlas Estates:

Wśród naszych klientów jest kilka grup. W większości są to młode, bezdzietne osoby po studiach, które poszukują swojego pierwszego mieszkania. Sporą grupę stanowią także osoby z dziećmi zainteresowane większymi powierzchniami dla rodziny, chcące podnieść komfort mieszkania.

Zmieniając mieszkanie, wybierają zwykle miejsce bliżej centrum lub z dogodniejszym do niego dojazdem. Wśród klientów są też rodzice studentów, którzy zamiast wynajmować dzieciom mieszkanie, wolą zainwestować we własną nieruchomość.

Przemysław Bednarczyk, wiceprezes zarządu Waryński Grupa Holdingowa:

Przygotowana przez nas oferta mieszkań adresowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Na podstawie wyników sprzedaży w poszczególnych fazach naszych inwestycji zaobserwowaliśmy, że osoby młode coraz częściej decydują się na zakup większych lokali.

Z tego względu dużą popularnością cieszą się mieszkania o powierzchni ok. 50-55 mkw. Mieszkań poszukują także osoby zmieniające lokum, zainteresowane zwiększeniem przestrzeni lub lepszą komunikacją z centrum miasta. Są też inwestorzy planujący wynajmować mieszkania.

Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom:

W naszych projektach mieszkania najczęściej kupują osoby korzystające z dopłat w programie "MdM". Przeważnie są to młodzi ludzie lub rodziny z dziećmi. Rzadko kupującymi są osoby starsze. Sporadyczne zdarzają się obcokrajowcy. Zazwyczaj są osoby ze Wschodu.

Czy najwięcej nowych mieszkań kupują nadal młodzi, chcący się usamodzielnić ludzie? Czy zaczyna się to zmieniać? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl:

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp:

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu