Naukowcy znaleźli w mózgu "komórki odwagi"

Naukowcy zidentyfikowali komórki w mózgu, które wpływają na to jak odważny jest człowiek - czytamy w opisie badań umieszczonym w magazynie "Nature Communications".

Aktualizacja: 08.09.2018 21:36 Publikacja: 08.09.2018 21:20

Naukowcy znaleźli w mózgu "komórki odwagi"

Foto: 123RF

Odkrycia komórek, które mogą być odpowiedzialne za to jak chętnie człowiek podejmuje się niebezpiecznych zachowań, dokonali uczeni z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji i Brazylijskiego Uniwersytetu Rio Grande do Norte.

Komórki, które mają być odpowiedzialne za odwagę człowieka, znajdują się w hipokampie - niedużej strukturze umieszczona w płacie skroniowym kory mózgowej kresomózgowia, która jest odpowiedzialna m.in. za pamięć.

W artykule na temat prac naukowców czytamy, że konkretne neurony określone jako "komórki OLM" są odpowiedzialne za powstawanie fal mózgowych, w momencie, gdy organizm jest bezpieczny w nieprzyjaznym otoczeniu. Jak wyjaśnia amerykański "Newsweek" fale te powstają np. wówczas, gdy zwierzę skutecznie ukrywa się przed drapieżnikiem.

Według badaczy u zwierząt to właśnie aktywność komórek OLM jest odpowiedzialna za poczucie niepokoju lub podejmowanie ryzykownych zachowań u zwierząt. Odkrycie tego mechanizmu może mieć duże znaczenie w leczeniu stanów lękowych u ludzi.

Poczucie niepokoju jest kluczowe dla przetrwania istot żywych, ponieważ umożliwia unikanie zagrożeń oraz sytuacji, w której zwierzę, bądź człowiek, może zostać skrzywdzone. Obecnie jednak jedną z chorób cywilizacyjnych jest chroniczny niepokój, który może uniemożliwić normalne funkcjonowanie.

Dzięki zidentyfikowaniu części mózgu odpowiedzialnej za niepokój - jak czytamy w "Newsweeku" - możliwe będzie opracowanie leków, które działają jedynie na tę część mózgu, która wywołuje ten stan - a nie na cały mózg, jak robią to dzisiejsze antydepresanty, które wywołują liczne efekty uboczne.

- To fascynujące jak różne części tej samej struktury mózgu są odpowiedzialne za kontrolę konkretnych zachowań i jak współpracują ze sobą - mówi Sanja Mikulovic, jedna z autorek badania. - Zidentyfikowanie połączeń, które odpowiadają za procesy poznawcze lub emocje jest kluczowe dla zrozumienia sposobu funkcjonowania mózgu albo do opracowania lepszych leków, które mają pomoc w terapii zaburzeń - dodaje.