Media i internet

TVP zainwestuje dziesiątki milionów złotych w regiony

Bloomberg
W styczniu TVP Regionalna zmieni się w zbiór 16 anten regionalnych. Reporterzy zostaną wyposażeni w nowoczesny sprzęt ułatwiający realizowanie relacji na żywo. Zmiany będą kosztować ponad 35 mln zł.

W eterze kanał TVP Regionalna, dziś w całym kraju nazywający się tak samo, zmieni się – w zależności od regionu – w TVP3 Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk itd. 2 stycznia. W każdym z 16 regionów program ma być docelowo znacznie bardziej skupiony na materiałach lokalnych niż obecnie, gdy TVP Regionalna znaczną nadaje część programu wspólną dla całego kraju.

– Po zmianach nie będzie to już antena ogólnopolska, tylko 16 anten, które, mam nadzieję, w miarę upływu czasu, będą w coraz większym stopniu wypełniane lokalnymi treściami – zapowiedział Janusz Daszczyński, prezes TVP. Wprowadzenie nazwy TVP3 to powrót do polityki programowej TVP z lat 2002-2007. W Internecie nowe anteny mają swoje witryny już od czwartku – pod adresem www.tvp3.tvp.pl.

TVP3 w stylu mojo

Pełne efekty planowanych zmian będzie widać w marcu tego roku. Wcześniej ośrodki regionalne będą się dostosowywać do zmian. Wydłużą lokalne pasmo programów lokalnych o 45 minut (będzie trwało od 7:00 do 8:15) oraz dodadzą pasmo popołudniowe o 17:30-18:00. Między 9:00 i 17:00 co godzinę na lokalnych antenach ma też być nadawany krótki program informacyjny.

Wszystkie te zmiany będą TVP kosztować, bo będą wymagały m.in. wyposażenia dziennikarzy w mobile urządzenia ułatwiające pracę na żywo z terenu. Reporterzy zostaną wyposażeni m.in. w najnowsze iPhone'y 6S oraz iPady Pro, od lutego każdy ośrodek regionalny dostanie też cyfrowy system automatyzacji emisji programu, by móc rozwijać dziennikarstwo mobilne (tzw. mojo – od „mobile journalism").

– Ujęliśmy trochę środków centrali i przekażmy je regionom. Także KRRiT przychylnie patrzy na te zmiany i na ten cel przyzna nam dodatkowe środki z abonamentu – zapowiedział Daszczyński. Na pierwsze zmiany, m.in. rozbudowę pasm lokalnych, regiony dostaną z centrali 15 mln zł. Dodatkowe 21 mln zł TVP będzie stopniowo rozdysponowywać między regionami w miarę, jak będą w nich postępować zmiany programu. Ile dorzuci do tego KRRiT?

– Mam nadzieję, że przyszłoroczne nadwyżki abonamentu będą przeznaczone na ten cel. W tym roku były to 44 mln zł i o ile nie dojdzie do żadnych zmian, należy się spodziewać podobnej kwoty – mówił Daszczyński.

TVP3 pokonkuruje z Zoom TV.

W związku ze zmianami TVP chce też, by w każdym w ośrodków działał zespół osób zajmujących się wyłącznie pracą dla Internetu. M.in. w związku z tym w regionach może wzrosnąć zatrudnienie (obecnie wynosi ok. 800 osób ze wszystkich 2,8 tys. pracujących w TVP).

Pytany o to, jak realne jest sfinalizowanie zmian, gdy rząd planuje przekształcenie TVP w instytucję kultury, Daszczyński odpowiedział, że nie wiadomo nic o szczegółach tego pomysłu, a jego kadencja trwa.

W 2016 r. w ramach naziemnej telewizji ruszy konkurencja dla lokalnych stacji - kanał Zoom TV przygotowywany przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej zrzeszającą sieci kablowe, Kino Polska TV i Grupę Onet.

- Multipleks ósmy, na którym ruszy ten kanał, ma mniejszy zasięg niż ten, z którego my nadajemy TVP3. Są na nim też potrzeby z polaryzacją, co oznacza, że do jego odbierania potrzebna będzie osobna antena. Każda konkurencja jest inspirująca, ale wydaje mi się, że to Zoom TV będzie nas ścigał - mówił Daszczyński.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL