Alitalia będzie też kolejowa

Zarządcy komisaryczni Alitalii przyjęli wiążącą ofertę kupna jej przez państwowe koleje Ferrovie dello Stato (FS) po konsultacjach z resortem przemysłu

Publikacja: 22.11.2018 09:47

Alitalia będzie też kolejowa

Foto: Bloomberg

Projekt renacjonalizacji narodowego przewoźnika jest podobny do ogłoszonego w sierpniu w Senacie przez wicepremiera i ministra przemysłu Luigi di Maio planu w reakcji na pogłoski, że rząd zastanawia się nad utworzeniem nowego podmiotu (newco) z kapitałem publicznym i udziale kolei, Kasy Depozytowo-Pożyczkowej CDP i poczty Poste Italiane.

Prezes FS, Gianfranco Battisti poinformował teraz: — Złożyliśmy ofertę na Alitalię i oczekujemy potwierdzenia jej przez resort przemysłu. Jesteśmy przekonani, że ten projekt jest dobry dla sektora transportu. Mamy ambicję i przede wszystkim doświadczenie przemysłowe, aby zagwarantować przywództwo w zintegrowanym projekcie mobilności w kraju.

Battisti wyjaśnił przy okazji przedstawienia nowego rozkładu zimowego kolei, że plan przemysłowy dla Alitalii będzie gotowy pod koniec stycznia. Rozkład zakłada m.in. nowe połączenia z Wenecji na międzynarodowe lotnisko Fiumicino w Rzymie, a następnie z Mediolanem-Malpensa. Pierwszy pociąg z Wenecji na Fiumicino przyjedzie 18 grudnia. To jedna z nowości świadczących o zmianie stanowiska FS w związku z możliwym przejęciem Alitalii dla zapewnienia prawdziwej intermodalności transportu we Włoszech.

Drugą nowością będą dwa nowe składy superszybkich pociągów kursujące między Fiumicino i Florencją, Pizą, La Spezia i Genuą. Nowy rozkład przewiduje też lepsze połączenia Turynu z Lecce, w weekendy będzie 10 pociągów na trasie Rzym — Bari, w tym dwa bezpośrednie do Frecciargento (3 godz. 30 min.).

Po odejściu zarządcy komisarycznego Alitalii, Luigi Gubitosi, który został prezesem Telecom Italia, oczekuje się, że resort przemysłu mianuje nowego, który dołączy do Stefano Paleari i Enrico Laghi. Powinno to nastąpić szybko, a wicepremier Di Maio stwierdził, że „ma to być zarządca, który wraz z innymi ma osiągnąć ten sam cel, jaki ustaliliśmy: wznowić Alitalię".

Wszystkie związki zawodowe zaapelowały o szybkie mianowanie zarządcy, zwłaszcza eksperta sektora lotnictwa, aby uzupełnić grupę kierowniczą w kluczowym etapie sprzedaży Alitalii i mając na uwadze, że 15 grudnia przypada termin spłaty rządowego kredytu pomostowego przez przewoźnika.

Gubitosi w piśmie do załogi Alitalii podkreślił znaczenie oferty FS: „Jak wam wiadomo, FS złożyła ofertę podwyższenia aktywów firmy. Jestem pod wrażeniem entuzjazmu i profesjonalizmu kierownictwa i ekipy pracujących nad tym projektem". Na ostatnim spotkaniu z działaczami związkowymi powiedział, że w ciągu 12 dni listopada przychody wzrosły o 11,7 proc., a przewozy podróżnych o 6,6 proc. Tak więc Alitalia „ma się coraz lepiej, ale jest jeszcze wiele do zrobienia'

Projekt renacjonalizacji narodowego przewoźnika jest podobny do ogłoszonego w sierpniu w Senacie przez wicepremiera i ministra przemysłu Luigi di Maio planu w reakcji na pogłoski, że rząd zastanawia się nad utworzeniem nowego podmiotu (newco) z kapitałem publicznym i udziale kolei, Kasy Depozytowo-Pożyczkowej CDP i poczty Poste Italiane.

Prezes FS, Gianfranco Battisti poinformował teraz: — Złożyliśmy ofertę na Alitalię i oczekujemy potwierdzenia jej przez resort przemysłu. Jesteśmy przekonani, że ten projekt jest dobry dla sektora transportu. Mamy ambicję i przede wszystkim doświadczenie przemysłowe, aby zagwarantować przywództwo w zintegrowanym projekcie mobilności w kraju.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego