Projekt renacjonalizacji narodowego przewoźnika jest podobny do ogłoszonego w sierpniu w Senacie przez wicepremiera i ministra przemysłu Luigi di Maio planu w reakcji na pogłoski, że rząd zastanawia się nad utworzeniem nowego podmiotu (newco) z kapitałem publicznym i udziale kolei, Kasy Depozytowo-Pożyczkowej CDP i poczty Poste Italiane.
Prezes FS, Gianfranco Battisti poinformował teraz: — Złożyliśmy ofertę na Alitalię i oczekujemy potwierdzenia jej przez resort przemysłu. Jesteśmy przekonani, że ten projekt jest dobry dla sektora transportu. Mamy ambicję i przede wszystkim doświadczenie przemysłowe, aby zagwarantować przywództwo w zintegrowanym projekcie mobilności w kraju.
Battisti wyjaśnił przy okazji przedstawienia nowego rozkładu zimowego kolei, że plan przemysłowy dla Alitalii będzie gotowy pod koniec stycznia. Rozkład zakłada m.in. nowe połączenia z Wenecji na międzynarodowe lotnisko Fiumicino w Rzymie, a następnie z Mediolanem-Malpensa. Pierwszy pociąg z Wenecji na Fiumicino przyjedzie 18 grudnia. To jedna z nowości świadczących o zmianie stanowiska FS w związku z możliwym przejęciem Alitalii dla zapewnienia prawdziwej intermodalności transportu we Włoszech.
Drugą nowością będą dwa nowe składy superszybkich pociągów kursujące między Fiumicino i Florencją, Pizą, La Spezia i Genuą. Nowy rozkład przewiduje też lepsze połączenia Turynu z Lecce, w weekendy będzie 10 pociągów na trasie Rzym — Bari, w tym dwa bezpośrednie do Frecciargento (3 godz. 30 min.).
Po odejściu zarządcy komisarycznego Alitalii, Luigi Gubitosi, który został prezesem Telecom Italia, oczekuje się, że resort przemysłu mianuje nowego, który dołączy do Stefano Paleari i Enrico Laghi. Powinno to nastąpić szybko, a wicepremier Di Maio stwierdził, że „ma to być zarządca, który wraz z innymi ma osiągnąć ten sam cel, jaki ustaliliśmy: wznowić Alitalię".