Francja prywatyzuje lotniska w Nicei i Lyonie

Skarb państwa Francji postanowił sprzedać swe udziały w lotnisku w Nicei konsorcjum włoskiej Atlanty, lotniska w Rzymie i EDF Invest. Natomiast lotnisko w Lyonie przejmie konsorcjum Vinci, banku Caisse des Depots (CDC) i grupy ubezpieczeniowej Predica (Credit Agricole)

Aktualizacja: 31.07.2016 09:54 Publikacja: 31.07.2016 08:23

Francja prywatyzuje lotniska w Nicei i Lyonie

Foto: 123RF

Resort finansów liczy, że sprzedaż większościowych udziałów w 2 pierwszych francuskich lotniskach regionalnych da ok. 1,8 mld euro — 1,22 mld za Niceę i 535 mln za Lyon — które zostaną zużyte do zasilenia sektora energetyki jądrowej i zmniejszenia długu publicznego.

Na obecnym etapie oba konsorcja są wstępnym nabywcami po 60 proc. udziałów w obu lotniskach, bo procedura przetargowa zakłada przeprowadzenie konsultacji z przedstawicielami załóg i uzyskanie opinii urzędu konkurencji — podały resorty gospodarki i finansów we wspólnym komunikacie.

Proces sprzedaży może zostać też zakłócony złożeniem odwołania przez szefa regionu Auvergne-Rhone-Alpes, Laurenta Wauquieza z opozycyjnej partii Republikanie w sądzie administracyjnym w Paryżu.

Finał na jesieni

Według osoby związanej z resortem finansów, władze liczą na sfinalizowanie obu operacji na jesieni, co zakończy procedurę zaczętą w 2012 r. jeszcze przed dojściem do władzy socjalistów.

Na początku lipca złożono kilkanaście ofert na oba lotniska, w przypadku Nicei na licencje do 2044 r., a Lyonu do 2047 r. Państwo zorganizowało trzecią turę przetargu dla wyłonienia 2 finalistów.

Takie rozwiązanie zyskało aprobatę senatora i mera Lyonu Gérarda Collomba związanego z ministrem gospodarki, który wyraził pewność, że miejscowi partnerzy potrafią współpracować z konsorcjum Vinci/CDC/Predica. Szef regionu z lotniskiem w Nicei, Christian Estrosi uznał, że ostatecznie wybrano najkorzystniejszą ofertę dla zasadniczych interesów regionu i kraju.

Firma Vinci we wspólnym komunikacie z CDC i Predica uznała, że licencja wzmacnia jej pozycję w gronie 5 największych na świecie operatorów lotnisk. „Vinci Airports z siecią 36 lotnisk będzie pod koniec roku zarządzać transportem 125 mln pasażerów rocznie" — dodała.

Resort finansów liczy, że sprzedaż większościowych udziałów w 2 pierwszych francuskich lotniskach regionalnych da ok. 1,8 mld euro — 1,22 mld za Niceę i 535 mln za Lyon — które zostaną zużyte do zasilenia sektora energetyki jądrowej i zmniejszenia długu publicznego.

Na obecnym etapie oba konsorcja są wstępnym nabywcami po 60 proc. udziałów w obu lotniskach, bo procedura przetargowa zakłada przeprowadzenie konsultacji z przedstawicielami załóg i uzyskanie opinii urzędu konkurencji — podały resorty gospodarki i finansów we wspólnym komunikacie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec