Ryanair dużo mniej zarobił. Wojna cenowa jest kosztowna

Największy przewoźnik w Europie poinformował o zmniejszeniu w I kwartale (do 30 czerwca) zysku o 21 procent. Uzasadnił to nadmiarem mocy przewozowych i wojną cenową w Niemczech.

Aktualizacja: 29.07.2019 13:33 Publikacja: 29.07.2019 13:18

Ryanair dużo mniej zarobił. Wojna cenowa jest kosztowna

Foto: Bloomberg

Ryanair wypracował ostatecznie 243 mln euro zysku wobec 309 mln rok wcześniej, ale i tak było to więcej od 232 mln, jakie prognozowali analitycy. Linia potwierdziła, że zrealizuje roczne założenia, co wywołało w Dublinie lekką hossę na jej akcje  — odnotował Reuter.

Ryanair cierpiał z powodu nadwyżki mocy przewozowych, strajków pilotów, szkodziły mu niepewne plany wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii i opóźnienia w dostawach MAXów. W lipcu zmniejszył o połowę plan wzrostu w przyszłym roku z powodu braku nowych boeingów, ale teraz potwierdził prognozę rocznego zysku w wysokości 750-950 mln euro, ze względu na duży popyt na usługi dodatkowe: rezerwowanie miejsc i posiłki na pokładzie.

Przed ogłoszeniem bilansu kwartalnego analitycy zakładali, że roczny zysk przewoźnika wyniesie 832 mln euro.

Prezes Michael O'Leary wyraził na telekonferencji z analitykami zaniepokojenie harmonogramem powrotu MAXów do eksploatacji i dodał, że liczba dostępnych nowych samolotów może zmaleć do zera w 2020 r., co znacząco ograniczy wskaźnik wzrostu. Linia rozmawia z Boeingiem o kompensacie, ale za wcześnie jeszcze mówić, czy będzie to gotówka czy samoloty z rabatem — poinformował dyrektor finansowy Niall Sorohan.

Dodał, że na Wyspach trzeba było oferować ulgowe bilety z powodu niepewności co do brexitu, a w Niemczech doszło do ostrej rywalizacji na ceny. W ostatnich tygodniach pojawiła się groźba nowych strajków pilotów brytyjskich, irlandzkich i personelu pokładowego w Portugalii. Sorohan nie chciał wypowiadać się, czy do nich dojdzie, ale uznał czas głosowania w sprawie strajków za nieco niezwykły ze względu na niepokoje z powodu MAXów i brexitu; linia jest gotowa rozmawiać — powiedział.

„Wyniki kwartalne nie są takie złe, jak można było obawiać się" — napisał w nocie analityk Gerald Khoo z Liberum.

Ryanair wypracował ostatecznie 243 mln euro zysku wobec 309 mln rok wcześniej, ale i tak było to więcej od 232 mln, jakie prognozowali analitycy. Linia potwierdziła, że zrealizuje roczne założenia, co wywołało w Dublinie lekką hossę na jej akcje  — odnotował Reuter.

Ryanair cierpiał z powodu nadwyżki mocy przewozowych, strajków pilotów, szkodziły mu niepewne plany wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii i opóźnienia w dostawach MAXów. W lipcu zmniejszył o połowę plan wzrostu w przyszłym roku z powodu braku nowych boeingów, ale teraz potwierdził prognozę rocznego zysku w wysokości 750-950 mln euro, ze względu na duży popyt na usługi dodatkowe: rezerwowanie miejsc i posiłki na pokładzie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi