Pasażerowie cenią dobrą obsługę

Najlepszą linią lotniczą na świecie są Qatar Airways, które zdetronizowały Emirates. Ulubionym lotniskiem pozostaje singapurskie Changi – to wynik głosowania 14 mln pasażerów, którzy wypełnili ankiety Skytrax.

Publikacja: 21.06.2017 20:33

Foto: 123RF

Wyniki rankingu zostały ogłoszone podczas trwającego Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu. Głosowanie na 550 lotniskach, bo tam pasażerowie wypełniali ankiety, trwało od lipca 2016 do lutego 2017 r. Oceniano wszystko, co wiąże się z podróżami lotniczymi: jakość obsługi, punktualność i ogólne wrażenie, wygodę w podróży. W przypadku portów dodatkowo można było wydać opinię o robieniu zakupów czy wygodzie transferów.

Bliski i Daleki Wschód górą

Najlepszą linią lotniczą w Europie pozostaje Lufthansa, ale niemiecki przewoźnik znalazł się dopiero na siódmym miejscu w rankingu najwyżej ocenianych na świecie. Klasą dla siebie nadal pozostają linie arabskie, wygrał Qatar Airways, który teraz w ekspresowym tempie wyszedł z politycznych kłopotów, oraz – jak to już stało się tradycją – inni przewoźnicy z Dalekiego Wschodu, w tym także bardzo mało znane linie tajwańskie Eva Air. Wysoko znalazł się chiński Hainan, który o kilka długości pobił narodowego przewoźnika z tego kraju – Air China.

Także w pierwszej dziesiątce lotnisk najbardziej przyjaznych dla pasażerów pięć to porty dalekowschodnie. To też mówi samo za siebie.

Za najlepsze europejskie uznane zostało Monachium, które rzeczywiście jak na port tej wielkości i po ostatniej przebudowie jest wyjątkowo łatwe do przesiadek. Trochę dziwi, że w czołówce nie znalazło się lotnisko w Helsinkach, zdecydowanie najbardziej przyjazne dla pasażerów w Europie.

Jeszcze sporo do zrobienia

Cieszy awans narodowego przewoźnika – LOT, i największego polskiego lotniska – portu Chopina w Warszawie. Nadal jednak i polska linia, i lotnisko znajdują się na dalekich pozycjach, choć kilkanaście oczek wyżej. LOT zyskałby znacznie więcej sympatii pasażerów, gdyby jego rejsy odbywały się bardziej punktualnie. Prezes linii Rafał Milczarski nie ukrywa, że bardzo go to boli. – Każde spóźnienie, każdy odwołany rejs traktuję jako osobistą porażkę – powiedział „Rzeczpospolitej". I zapewniał, że sytuacja powinna się poprawić wraz ze zwiększeniem floty. Pasażerowie skarżą się także na personel pokładowy, który często, jak za dawnych czasów, po zakończeniu serwisu zajmuje się już tylko sobą, a nie pasażerami, i ogranicza się do przejścia z torbą na śmieci, a pozostały czas lotu przeznacza na czytanie gazet czy plotki, które niekoniecznie interesują pasażerów. Kuriozalne jest również, kiedy na rejsach długodystansowych prezes zabiera się do sprzątania na pokładzie, w tym także mycia toalet.

– Będę to robił tak długo, dopóki nasi pracownicy nie uznają, że tak jak w innych liniach sprzątanie podczas rejsu należy do obowiązków personelu pokładowego – mówił szef LOT. Taka postawa zarządzającego linią nie jest niczym nadzwyczajnym. Prezes Lufthansy Carsten Spohr, gdy linia prowadziła trudne negocjacje płacowe z personelem pokładowym, zatrudniał się jako steward, roznosił napoje i posiłki. I także sprzątał pokład. Przyznał wtedy, że jest to trudna praca.

Lotnisko Chopina znalazło się w pierwszej setce najlepszych portów na świecie, chociaż na przedostatnim miejscu, za portem w Kazaniu.

Jak będzie w przyszłym roku? Trudno powiedzieć, bo jak już widać, zaczęły się prace, które mają zwiększyć przepustowość portu, a to zawsze wiąże się z utrudnieniami, których pasażerowie nie lubią.

Mistrz sojuszy

Za najlepszym sojusz lotniczy ponownie został uznany Star Alliance. Konkurencja była tu silna, ale niewielka, ponieważ w światowym lotnictwie istnieją trzy sojusze: jest jeszcze Skyteam, w którym najsilniejsze są Air France i KLM, oraz Oneworld, gdzie liderem są British Airways i American Airlines.

Za najlepszą poczekalnię biznesową na świecie pasażerowie uznali lounge Star w Los Angeles.

Wyniki rankingu zostały ogłoszone podczas trwającego Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu. Głosowanie na 550 lotniskach, bo tam pasażerowie wypełniali ankiety, trwało od lipca 2016 do lutego 2017 r. Oceniano wszystko, co wiąże się z podróżami lotniczymi: jakość obsługi, punktualność i ogólne wrażenie, wygodę w podróży. W przypadku portów dodatkowo można było wydać opinię o robieniu zakupów czy wygodzie transferów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje