Swiss z większym Bombardierem

Kanadyjski Bombardier dostarczył pierwszy samolot serii C 300 (CS300) linii Swiss Int"l Air Lines, która była też premierowym klientem mniejszego modelu odrzutowca CS100

Aktualizacja: 31.05.2017 08:00 Publikacja: 31.05.2017 07:22

Bombardier CS 100 C linii Swiss

Bombardier CS 100 C linii Swiss

Foto: Bloomberg

Program prac nad rodziną serii C przeżywał trudności techniczne i finansowe, planowany budżet został mocno przekroczony, pierwszy próbny lot odraczano kilkakrotnie, a sam producent znalazł się na skraju bankructwa, ale uratowały go władze prowincji Quebec i rząd federalny w Ottawie.

Samoloty mimo zapewnień Bombardiera, że potrzebują znaczeni mniej paliwa od podobnych maszyn, nie wywoływały długo zainteresowania na świecie, dopiero Delta Air Lines zamówiła w 2016 r. 75 CS100 zapewniając firmie z Kanady spokojniejszą przyszłość.

CS300 jest samolotem regionalnym na 130 miejsc, większym od CS100, który przewidziano na maksimum 110 foteli. Pierwszy komercyjny lot nowej maszyny zaplanowano na 1 lipca z Genewy do Londynu.

Szwajcarski przewoźnik zamówił u Bombardiera 30 samolotów obu rodzajów, Kanadyjczycy dostarczyli mu dotąd dziewięć, a 3 dalsze wydali innym klientom.

CS100 prześladował pech. Pierwsza maszyna dostarczona do Zurychu 1 lipca 2016 miała wykonać pokazowy lot z zaproszonymi gośćmi i dziennikarzami, ale stwierdzono jakiś problem w jednym skrzydle, mechanicy długo zajmowali się nim i kilku gości nie skorzystało z lotu,. bo opóźnienie było tak duże, że mogli stracić połączenia do swych krajów.

W piątej maszynie o znaku rejestracyjnym HB-JBE dostarczonej Swissowi pod koniec grudnia komputer pokładowy pokazał podczas pierwszego lotu z Zurychu do Warszawy, że jest coś nie w porządku z pompą hydrauliczną. Samolot zawrócił nad Austrią i wrócił do bazy

Program prac nad rodziną serii C przeżywał trudności techniczne i finansowe, planowany budżet został mocno przekroczony, pierwszy próbny lot odraczano kilkakrotnie, a sam producent znalazł się na skraju bankructwa, ale uratowały go władze prowincji Quebec i rząd federalny w Ottawie.

Samoloty mimo zapewnień Bombardiera, że potrzebują znaczeni mniej paliwa od podobnych maszyn, nie wywoływały długo zainteresowania na świecie, dopiero Delta Air Lines zamówiła w 2016 r. 75 CS100 zapewniając firmie z Kanady spokojniejszą przyszłość.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje